Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Mooie column en de spijker op zijn kop! Ik ben het volledig met je eens dat oppervlakkige oplossingen voor interne communicatieproblemen niet werken. En ook dat iedereen een speler is in de interne communicatie en niet alleen de afdeling Communicatie. Maar vooral ben ik het eens met je constatering dat communicatieproblemen lijken te wortelen in onvrede bij medewerkers en management. En dat je daaraan iets zou moeten doen in plaats van 'werken aan de communicatie'. Dat herken ik heel erg.
Vervolgens geef je aan dat de oorzaak is gelegen in de wijze van organiseren. Kennelijk leidt een andere (nieuwe) wijze van organiseren ("denken over organiseren en mensen") tot een andere basis voor communiceren. Communicatieproblemen zijn zo organiseerproblemen geworden. Je kunt ze oplossen door het werk anders te organiseren. Maar is dat nou zo? Betekent dialoog, samenwerking en vertrouwen dat er geen communicatieproblemen meer zijn?
Erik Reijnders
www.samenveranderen.nl
Ik zie dat ik er met mijn column niet helemaal in geslaagd ben mijn punt te maken. Je zegt `Communicatieproblemen zijn organiseerproblemen geworden`.
De strekking van mijn column is dat je op zoek moet naar de werkelijke oorzaak van problemen. Ik heb daarbij klachten over de interne communicatie gebruikt omdat die naar mijn ervaring in heel veel gevallen duiden op de aanwezigheid van een heel ander, dieper liggend, probleem. Het heeft weinig zin om de schijnbare problemen op te lossen. Ook al is dat wel wat er aan de lopende band gebeurt. Voor managers veilig, en voor consultants natuurlijk wel lucratief.
In deze column is er in schijn een communicatieprobleem, maar in werkelijkheid een probleem dat jij duidt als organiseerprobleem. Het is dus niet zo dat een communicatieprbleem een organiseerprobleem is geworden, maar dat een organiseerprobleem tot uiting komt als communicatieprobleem.
Over je laatste opmerking: ik denk dat we altijd met communicatieproblemen zullen blijven worstelen. Je kunt slechts een omgeving creëren waarbij open en eerlijke communicatie de norm is, dan heb je de beste kansen op een redelijk functionerende interne communicatie.