Verandering organisatie zorgt voor onzekerheid

Fusies, overnames en reorganisaties kunnen leiden tot desorientatie bij werknemers.

Werknemers hebben een onzeker gevoel, moeten zich nieuwe taken eigen maken en krijgen te maken met andere teams en nieuwe leidinggevenden. Ook zorgen fusies, overnames en reorganisaties er voor dat werknemers sterk beginnen te twijfelen aan de eigen capaciteiten om taken te kunnen uitvoeren.

Dit blijkt uit recent onderzoek van Caroline Dusschooten, consultant van GITP International. Uit het onderzoek blijkt verder dat werknemers zich niet altijd meer even goed thuis voelen bij de nieuwe organisatie.

De nieuwe organisatie brengt voor de werknemer weliswaar nieuwe kansen en mogelijkheden met zich mee. De verwachtingspatronen van werknemers aangaande deze veranderingen blijven echter lange tijd impliciet.

...
Sjaam Mahabier
Desorientatie betekent hier het ontbreken aan deskundige leiding.
De vermeende ontstane discrepantie tussen oude en nieuwe functie zou niet bij de medewerker gezocht moeten worden maar meer bij het gebrek van de organisatie om de juiste "fit" te vinden.
Van "ist" naar "soll" betekent onder andere de juiste aandacht voor het menselijk kapitaal om met de veranderende organisatie mee te groeien. Alle werkmotivatoren ten spijt zullen niet bijdragen aan het beter laten presteren van de organisatie. Indien de functie zodanig verandert dat de medewerker niet meer past dan heeft de organisatie in mijn ogen haar transformatieproces niet goed aangepakt en behoorlijke steken laten vallen. De oorzaak daarvan is mijn inziens meer te vinden in het ontbreken van een integrale visie op verandering dan in het niet in balans zijn van de werkmotivatoren. Hiernaast is het ontbreken of slecht uitvoeren van de noodzakelijke cultuurverandering meer debet aan het niet goed thuis voelen dan het niet meer aansluiten van de balans van de werkmotivatoren.