Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Onder 6 staat iets wat je uitstraalt in je reactie.
Lezen en daarnaar handelen schijnt nog steeds moeilijk te zijn.
Zo ook praten en stelling name en daarna handelen en vastblijven houden aan je eerdere opstelling, ook hier kun je om lachen.
Maar bijna 80% van ons (mensen) praat anders dan men handelt.
Vandaar misschien de stukje van Fred.
Immers denken over hetgeen er staat bepaald al redelijk de opstelling, maar er echt naar handelen ?????
Gegroet Arjan.
Over de statments zelf terecht maar consequent ernaar handelen vraagt nog enige discipline.
Een aantal spreukjes staan mij wel aan. Onder andere je zelf blijven. Natuurlijk communicatiegedrag !
M.vr. gr.
Jan Terpstra
Het denkwerk erna is door en voor jezelf .
groet
Leo
Waar communicatie een kerncompetentie vormt voor managers, daar zal dit in termen van prioriteitstelling ook moeten worden vertaald in voldoende beschikbaarheid van tijd. Dit is volgens mij niets nieuws, maar gek genoeg wordt het steeds actueler.
Voordat we onze mond allemaal opentrekken hoe het eigenlijk zou moeten........eerst even nadenken en stilstaan bij "am I practising what I am preaching myself?"
Het veroordelen van anderen gaat veel sneller dan zelf eerst het goede voorbeeld geven.
De keuze is aan ons:
1) ga je besluiten om het goede voorbeeld te geven of;
2) ga je anderen veroordelen om hun slechte communicatie.
En zelf merk ik zovaak dat het pas echt werkt als je zelf het goede voorbeeld geeft en dat dat nog lang niet zo eenvoudig is.......
Wel vind ik het een compliment waar dat managementsite energie besteedt aan zulke prachtige zaken als 'regels voor communicatie"