Communicatie wordt wel het smeerolie van de menselijke machinerie genoemd. De persoonlijke effectiviteit van een manager valt of staat dikwijls met hoe hij over komt of hoe zijn boodschap aankomt. En met hoe hij omgaat met en reageert op anderen. Daarom: veertien regels voor effectieve persoonlijke communicatie.
- Draai er niet omheen
Mensen zijn sterker dan u denkt. - Wees vriendelijk
Mensen zijn gevoeliger dan u denkt. - Spreek iemand altijd toe als volwaardig individu
Met respect krijgt u respect terug. - Luister en hoor wat er gezegd wordt
Mensen willen dat er naar hen wordt geluisterd. - Kies de juiste tijd en plaats
Houd rekening met gevoelens van anderen. - Vermijd sarcastische kritiek
Sarcasme is niet stimulerend, wees bemoedigend. - Lichaamstaal is luid
Mensen zien wat u zegt (of niet zegt). - W...
Onder 6 staat iets wat je uitstraalt in je reactie.
Lezen en daarnaar handelen schijnt nog steeds moeilijk te zijn.
Zo ook praten en stelling name en daarna handelen en vastblijven houden aan je eerdere opstelling, ook hier kun je om lachen.
Maar bijna 80% van ons (mensen) praat anders dan men handelt.
Vandaar misschien de stukje van Fred.
Immers denken over hetgeen er staat bepaald al redelijk de opstelling, maar er echt naar handelen ?????
Gegroet Arjan.
Over de statments zelf terecht maar consequent ernaar handelen vraagt nog enige discipline.
Een aantal spreukjes staan mij wel aan. Onder andere je zelf blijven. Natuurlijk communicatiegedrag !
M.vr. gr.
Jan Terpstra
Het denkwerk erna is door en voor jezelf .
groet
Leo
Waar communicatie een kerncompetentie vormt voor managers, daar zal dit in termen van prioriteitstelling ook moeten worden vertaald in voldoende beschikbaarheid van tijd. Dit is volgens mij niets nieuws, maar gek genoeg wordt het steeds actueler.
Voordat we onze mond allemaal opentrekken hoe het eigenlijk zou moeten........eerst even nadenken en stilstaan bij "am I practising what I am preaching myself?"
Het veroordelen van anderen gaat veel sneller dan zelf eerst het goede voorbeeld geven.
De keuze is aan ons:
1) ga je besluiten om het goede voorbeeld te geven of;
2) ga je anderen veroordelen om hun slechte communicatie.
En zelf merk ik zovaak dat het pas echt werkt als je zelf het goede voorbeeld geeft en dat dat nog lang niet zo eenvoudig is.......
Wel vind ik het een compliment waar dat managementsite energie besteedt aan zulke prachtige zaken als 'regels voor communicatie"