Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik ben het helemaal met je eens dat deze vorm van marketing de meest effectieve is.
Mijn persoonlijke beleving is echter dat deze vorm van mond op mond reclame beter werkt in de Business to Consumer sector dan in de Business to Business sector. Wil je een echte ambassadeur voor je merk of bedrijf werven dan moet je iets te bieden hebben wat deze ambassadeur werkelijk raakt en passioneerd. De producten van Apple of Nespresso koffie zijn hier goede voorbeelden van. In de Business to Business is dit uiteraard niet onmogelijk, maar wel veel moeizamer. Iemand emotioneel raken en passioneren met een online boekhoudprogramma of een overhead projector is heel erg moeilijk.
Bovenstaande neemt echter niet weg dat als het wel lukt (B to B) ambassadeurs te 'kweken' de beloningen ook groot zijn!
Allereerst hartelijk dank voor je reactie!
Mijn ervaring is dat mond tot mond reclame in een b-to-b omgeving heel goed werkt. Sterker nog, misschien wel beter dan b-to-c! In b-to-b ken je je klanten altijd persoonlijk, weet je wat ze belangrijk vinden en - veruit het belangrijkste - kun je inspelen op waar ze <em>echt gelukkig</em> van worden. Dat is inderdaad vrijwel nooit het product, dat ben ik helemaal met je eens. Zo zal een administratiekantoor nooit ambassadeurs kweken door het leveren van jaarrekeningen. Echt gelukkig word je van een administratiekantoor dat helpt je belastingaanslag te verlagen, anticipeert en tegenvallers voor is...! Dat wekt vertouwen, het belangrijkste verkoopwapen in de b-to-b. Daarnaast is iedere klant anders. Dat betekent dat ze - ieder voor zich - van andere dingen <em>echt gelukkig</em> worden. Dit vraagt empathie en creativiteit van een organisatie, in het bijzonder van verkopers en marketeers. Het is een mooi vak, nietwaar?
Vaak hebben bedrijven wel ambassadeurs, maar gebruiken ze deze <em>customer assets</em> niet of nauwelijks. Zonde! Als je goed weet wie je ambassadeurs zijn, sla je twee vliegen in een klap: je benut je niet alleen ambassadeurs actief voor je verkoop (werkt geweldig), je leert bovendien wat de reden was WAAROM ze zo extreem tevreden waren! Een fantastische inspiratiebron!