Met die pakkende titel opende het NRC Handelsblad met z’n eerste economiebijlage van dit jaar. Hoop dat onze Haagse bovenbazen die bijlage onder hun hoofdkussen hebben gelegd: niet voor niks een ‘slijpsteen voor de geest’ – zoals de krant zichzelf positioneert! Deze bijlage beschrijft op uitgebreide wijze tal van disruptieve ontwikkelingen gelardeerd met een scala van voorbeelden en voorspellingen van internet for everything toepassingen. Ik citeer er een paar:
- Van het verkopen van auto’s naar het aanbieden van mobiliteit: autofabrikanten investeren massaal in digitale platforms voor deelauto’s (Greenwheel, MyWheels, SnappCar, ConnectCar). Die ervoor zorgen dat auto’s efficiënter worden benut. Tuurlijk gaat dit ten koste van hun eigen omzet, maar als zij het niet doen, doet de concurrent...
Het wil niet zeggen dat alles kan blijven zoals het is en dat je niet scherp moet blijven. Maar hoe wel?
@Marcel: maar zeker & vast, de klant staat centraler dan ooit - nu zelfs mét tanden - lees de recente column van Willem Mastenbroek maar over online beoordelingssystemen.
@Peter: race to the bottom? Dat is niet de portee van mijn verhaal - want deze ontwikkeling biedt ook veel kansen - mits je er op in speelt, er oog voor hebt, voldoende alert bent. Key is dat de wedstrijd niet wordt gespeeld in het analoge, maar in het digitale netwerk!