Uber en Airbnb zijn nog maar het begin

Columns

Met die pakkende titel opende het NRC Handelsblad met z’n eerste economiebijlage van dit jaar. Hoop dat onze Haagse bovenbazen die bijlage onder hun hoofdkussen hebben gelegd: niet voor niks een ‘slijpsteen voor de geest’ – zoals de krant zichzelf positioneert! Deze bijlage beschrijft op uitgebreide wijze tal van disruptieve ontwikkelingen gelardeerd met een scala van voorbeelden en voorspellingen van internet for everything toepassingen. Ik citeer er een paar:

  • Van het verkopen van auto’s naar het aanbieden van mobiliteit: autofabrikanten investeren massaal in digitale platforms voor deelauto’s (Greenwheel, MyWheels, SnappCar, ConnectCar). Die ervoor zorgen dat auto’s efficiënter worden benut. Tuurlijk gaat dit ten koste van hun eigen omzet, maar als zij het niet doen, doet de concurrent...
Marcel Wiedenbrugge
Ondanks alle disrupties blijft de klant toch centraal staan. Een ouderwets maar gedegen principe, getuige de van Sam Walton geciteerde zin: "There is only one boss. The customer. And he can fire everybody in the company from the chairman on down, simply by spending his money somewhere else."
Dik Brouwmeester
Klinkt als race tot the bottom. Is de Primark goedkoper, dan holt de klant daar naartoe. Jammer voor de buurvrouw die in de winkel ernaast werkte. En voor de winkels waar zij haar boodschappen deed. Maatschappelijke kwaliteit en het credo 'goedkoop goedkoper, goedkoopst' gaan slecht samen. Goedkoop is duurkoop, maar daar kom je meestal door schade en schande achter.

Het wil niet zeggen dat alles kan blijven zoals het is en dat je niet scherp moet blijven. Maar hoe wel?
Dirk-Jan de Bruijn
Dank voor jullie reacties Marcel en Peter;

@Marcel: maar zeker & vast, de klant staat centraler dan ooit - nu zelfs mét tanden - lees de recente column van Willem Mastenbroek maar over online beoordelingssystemen.

@Peter: race to the bottom? Dat is niet de portee van mijn verhaal - want deze ontwikkeling biedt ook veel kansen - mits je er op in speelt, er oog voor hebt, voldoende alert bent. Key is dat de wedstrijd niet wordt gespeeld in het analoge, maar in het digitale netwerk!

Meer over Disruptie