Van leidinggevenden wordt verwacht dat ze richting geven en invloed uitoefenen op hun medewerkers. In sommige meer traditionele bedrijfsculturen is hiërarchie voldoende waarborg voor de invloed van leidinggevenden: het gezag van de positie. De groep medewerkers die hiërarchie relevant achten neemt gelukkig al jaren af. Niet elke leidinggevende is daar gelukkig mee en kan dat even effectief hanteren.
Er zijn nieuwe meer eigentijdse manieren om invloed te hebben en richting geven. Bijvoorbeeld door meer vraaggericht richting te geven. Ik bedoel hier niet vraaggericht als tegenhanger van aanbodgericht, maar letterlijk vraaggericht richting geven door het stellen van vragen. De vaardigheid om dat te kunnen noem ik ‘Vraagkunde’. Het kent een aantal stappen. Ik loop ze kort door in twee bijdrage...
Vraaggericht richting geven

Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Verbeter je persoonlijke effectiviteit, scherp je managementvaardigheden en houd je vakkennis actueel
Neem een pro-abonnement en ontvang:
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
- Een Ai-tool die uw persoonlijke organisatievraagstukken beantwoord
(aan de hand van de inhoud van ManagementSite)
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.
