Uitgangspunten voor externe communicatie: bescherming
Hier geldt:
- Verzeker u ervan dat alle transparantie niet de vertrouwelijkheid of andere belangen van de organisatie of die van uzelf schaadt. Bedenk dat uw gegevens en uitingen via internet openbaar zijn en dat ook blijven. U bent uiteindelijk verantwoordelijk voor wat u schrijft.
- Geef geen (bedrijfs)geheimen of andere vertrouwelijke of gevoelige gegevens over merken, producten, diensten, klanten, leveranciers, collega's prijs. Publiceer zeker niets over bv. lopende rechtszaken, financiele data, klanten, prospects, productinformatie niet nog niet eerder openbaar is gemaakt. Bij twijfel, niet publiceren. Als u onzeker bent over wat wel en niet mag, ga dit dan intern na.
- Schrijf niet (negatief) over concurrenten. Berichten mogen niet misleidend zijn, en beeringen moeten kunnen worden onderbouwd.
- Wees matig. Wanneer u eenmaal de 'delen'-knop heeft aangeraakt, is er geen weg terug. Overlaad het publiek niet, maar houd het 'fris' en relevant.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 11 vragen en antwoorden over Gedragscodes internet.