Modelcode sociale media
Gedragscode Sociale Media (model)
Sociale media zoals Linkedin, Twitter en Facebook bieden de mogelijkheid om bij te dragen aan een positief imago van het bedrijf. Toch kan het, onbedoeld, zo zijn dat berichten op sociale media (onbewust) het bedrijfsimago schaden. [Organisatie XYZ] vertrouwt erop dat alle medewerkers verantwoord om zullen gaan met sociale media en heeft deze code ontwikkeld zodat ieder weet wat de richtlijnen zijn.
Algemeen
[Organisatie XYZ] ondersteunt het belang van sociale media en vindt het van vitaal belang om deelgenoot te zijn van deze online conversaties.
[Organisatie XYZ] wijst zijn medewerkers, leveranciers en woordvoerders op hun verantwoordelijkheid. Bij het gebruik van sociale media geldt tevens de Gedragscode internet en e-mailgebruik.
De richtlijnen in dit protocol hebben enkel betrekking op werkgerelateerde berichten of wanneer er een overlap is tussen werk en privé.
Deze richtlijnen zijn bedoeld voor alle werknemers en uitzendkrachten, ongeacht de contractduur of locatie waar zij werkzaam zijn.
Sociale media op het werk
Sociale media privé
Sociale media zoals Linkedin, Twitter en Facebook bieden de mogelijkheid om bij te dragen aan een positief imago van het bedrijf. Toch kan het, onbedoeld, zo zijn dat berichten op sociale media (onbewust) het bedrijfsimago schaden. [Organisatie XYZ] vertrouwt erop dat alle medewerkers verantwoord om zullen gaan met sociale media en heeft deze code ontwikkeld zodat ieder weet wat de richtlijnen zijn.
Algemeen
[Organisatie XYZ] ondersteunt het belang van sociale media en vindt het van vitaal belang om deelgenoot te zijn van deze online conversaties.
[Organisatie XYZ] wijst zijn medewerkers, leveranciers en woordvoerders op hun verantwoordelijkheid. Bij het gebruik van sociale media geldt tevens de Gedragscode internet en e-mailgebruik.
De richtlijnen in dit protocol hebben enkel betrekking op werkgerelateerde berichten of wanneer er een overlap is tussen werk en privé.
Deze richtlijnen zijn bedoeld voor alle werknemers en uitzendkrachten, ongeacht de contractduur of locatie waar zij werkzaam zijn.
Sociale media op het werk
- Het is werknemers toegestaan om onder werktijd actief zijn op sociale media mits het werkgerelateerde content betreft en het werk hier niet onder lijdt.
- Het is werknemer toegestaan om kennis en informatie te delen, mits het geen vertrouwelijke of merkgebonden informatie betreft en het [organisatie XYZ] niet schaadt.
- Het is werknemer niet toegestaan om vertrouwelijke en/of schadelijke informatie te publiceren over leveranciers, klanten of partners zonder hun schriftelijke toestemming. Hierin wordt geen onderscheid gemaakt tussen informatie over het bedrijf, de persoon of het product.
- De werknemer is persoonlijk verantwoordelijk voor de inhoud die hij of zij publiceert op blogs, fora en andere media.
- Werknemers met een representatieve functie zoals bestuurders, managers en leidinggevenden hebben een bijzondere verantwoordelijkheid bij het gebruik van sociale media: privémeningen van dergelijke functionarissen kunnen eenvoudig verward worden met de officiële standpunten van [organisatie XYZ].
- De werknemer dient zich ervan bewust te zijn dat de gepubliceerde content voor onbepaalde tijd openbaar zal zijn, ook na verwijdering van het bericht.
- Indien de werknemer deelneemt aan een discussie die (op enigerlei wijze) te maken heeft met [organisatie XYZ] dient werknemer te vermelden dat hij/zij werknemer is van [organisatie XYZ].
- De werkgever dient bij zijn/haar eigen expertise te blijven en geeft berichten welke buiten zijn/haar expertisegebied vallen door aan de betreffende collega/expert.
- In geval een online discussie dreigt te ontsporen dient de werknemer direct contact op te nemen met zijn/haar leidinggevende om de te volgen strategie te bespreken.
- Bij twijfel of een publicatie deze richtlijnen schaadt neemt de werknemer contact op met zijn/haar leidinggevende, de verantwoordelijke afdeling of de communicatieadviseur.
Sociale media privé
- Het is werknemer toegestaan om in privé situaties werkgerelateerde onderwerpen te publiceren mits het geen vertrouwelijke of merkgebonden informatie over [organisatie XYZ], zijn klanten, leveranciers en partners betreft. Tevens mag de publicatie [organisatie XYZ] niet schaden.
- Indien de werknemer deelneemt aan een discussie die (op enigerlei wijze) te maken heeft met [organisatie XYZ] dient werknemer te vermelden dat hij/zij werknemer is van [organisatie XYZ].
- Indien werknemer in privé situaties over [organisatie XYZ] publiceert dient hij/zij het bericht te voorzien van de disclaimer: “© [Naam werknemer]. De standpunten en meningen in dit bericht zijn de persoonlijke mening van [naam werknemer] en staan los van eventuele officiële standpunten van [organisatie XYZ]. [Naam werknemer] is niet verantwoordelijk voor de inhoud en uitlatingen van derden op de hier gepubliceerde stukken. “
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 11 vragen en antwoorden over Gedragscodes internet.