Wat is het verschil tussen crisissteun en de-minimis?
In 2008 tot en met 2010 heeft de Europese Commissie tijdelijke maatregelen getroffen om toegang tot financiën voor ondernemingen in de financiële en economische crisis te ondersteunen. Zo werden er nieuwe goedkeuringscriteria vastgesteld voor relatief kleine steunbedragen. Deze zijn naast de regels voor de-minimissteun gehanteerd. Deze crisissteun werd gezien als potentiële staatssteun en moest vooraf bij de Commissie worden gemeld. Dit is een essentieel verschil met de-minimissteun.
Op 17 juli 2013 is de Europese Commissie een consultatie gestart voor de herziening van de De-minimisvrijstelling. Decentrale overheden konden tot 9 september 2013 hierop reageren. Het nieuwe voorstel bevat een verplichting voor een de-minimisregister. Dat zou betekenen dat decentrale overheden alle door hen verstrekte de-minimissteun moeten registreren en rapporteren. Daarnaast wil de Commissie de regels vereenvoudigen en verhelderen. In het voorstel wordt het huidige steunplafond van € 200.000,= gehandhaafd.
Op 17 juli 2013 is de Europese Commissie een consultatie gestart voor de herziening van de De-minimisvrijstelling. Decentrale overheden konden tot 9 september 2013 hierop reageren. Het nieuwe voorstel bevat een verplichting voor een de-minimisregister. Dat zou betekenen dat decentrale overheden alle door hen verstrekte de-minimissteun moeten registreren en rapporteren. Daarnaast wil de Commissie de regels vereenvoudigen en verhelderen. In het voorstel wordt het huidige steunplafond van € 200.000,= gehandhaafd.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 67 vragen en antwoorden over EU Subsidies.