Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Getronics is wel degelijk onderzocht (zie bijlage 1). De combinatie van laagwaardige activiteiten, een gemiddelde investeringskracht en betrekkelijk goede koersprestatie was niet voldoende voor een plaats in de top 10. Wat betreft KLM: uiteraard is dit bedrijf in grote mate afhankelijk van ICT zoals vrijwel alle bedrijven. De core-business van KLM betreft echter luchttransport en niet e-business.
De Top 10 beoogt niet de performance op de Nederlandse markt inzichtelijk te maken, maar de performance van de bedrijven op het gebied van e-business; in Nederland en/of daarbuiten.
Een echt lachertje is Exact als nr.10 in de top-10. Ze zullen in Delft wel heel raar opgekeken hebben. Al 4 jaar niet in staat om een nieuw product op de markt te brengen en toch in de top-10 en nog wel in de internet top-10! Chapeau.
Persoonlijk had ik L.C.I tech.group
zeker in de top 10 verwacht.
Op de site Management-online las ik een artikel van uw hand over de top 10 E-bedrijven van Nederland
Allereerst mijn complimenten voor het stuk. Vooral het feit, dat uw top-10 ranking gebaseerd is op een goed onderbouwde rekenformule bevalt me (dat is beter dan vage voorspelling en "luchtfietserij").
Wel een vraag/ opmerking (in het kader van discussie). Onder punt 1a (marktwaarde) merkt u terecht het volgende op: "Ook profiteren grote bedrijven van gevestigde merknamen, die ze op het net kunnen uitbaten."
Wellicht bent u het met me eens dat een goede merknaam in de nieuwe economie zeer belangrijk is (denk alleen maar eens aan het hele portal concept).Mijn vraag/ opmerking is dan ook: zou het niet een idee zijn om (de fictieve) waarde van merknamen expliciet deel te laten uitmaken van uw rekenformule. U zult misschien zeggen, dat deze is de beurskoers van een organisatie zit. Zelf ben ik van mening dat dat maar ten dele waar is. Kijk alleen maar eens naar de aanhoudende discussie in de wetenschappelijk literatuur over het opnemen van merknamen en andere ontastbare zaken op de balans. In de marketing literatuur zijn diverse methodieken (goede en minder goede) ontwikkeld om merknamen te waarderen. Door een dergelijke merknaamwaarde in het rekenmodel in te voeren, zullen bedrijven als Devote en ICT waarschijnlijk zakken ten koste van gevestigde merken als Telegraaf en Elsevier.
Ik ben benieuwd naar uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Bernard van Diepenbeek
Zo hoort een forum te zijn,
en heb echt genoten van ieder
commentaar.
Wellicht zou een compromis uitkomst
bieden...1) de top 10
2) de top 10 verwachting
Marcus
Het is natuurlijk ook zo dat het ene bedrijf meer aan e-business doet dan het andere. Ook daar zie ik in het rekensommetje niets van terug.
Moet je zo langzamerhand dat hele idee van E-business gaan loslaten. Internet is gewoon een medium, wat gebruikt wordt om zaken te doen. E-business wordt m.i. een woord met steeds minder inhoud.
Je kunt deze situatie vergelijken met het denkbeeldige idee dat er aan het begin van de vorige eeuw een hele hype was over t-business bedrijven, als zijnde bedrijven die de telefoon gebruikten. Daar zouden we nu ook erg om moeten lachen.
mvg,
Lodewijk Borsboom
Bij voorbaad dank,
M. Hendriks
Hoewel het aanbod van beurssites enorm is, is de <a href="http://www.aex.nl/aex.asp">aex-site</a> wat mij betreft nog altijd de beste informatiebron als het gaat om 'ruwe data'. Succes!
Hoewel een top-10 E-bedrijven uit 2000 op dit moment wat merkwaardig aan mag doen, lijkt het mij geen goed idee het van de site te halen. Al was het maar vanwege de archiefwaarde. Een krantenarchief wordt toch ook niet vernietigd als er achteraf 'onwaarheden' in blijken te staan?
En hoewel een soortgelijke top-10 er nu waarschijnlijk anders uit zou komen te zien is het toch aardig te kijken wat op basis van cijferanalyse in juni 2000 over een aantal ondernemingen werd geconcludeerd:
Newconomy, UPC, Detron, Landis, Baan en World Online kregen -met argumenten omkleed- geen plaats in de top-10. Nu, 2 jaar later, blijkt dat meer dan terecht te zijn geweest. De bedrijven die wel in de top-10 stonden hebben het stuk voor stuk moeilijk, maar zijn nog altijd 'in business'. De toekomst zal leren of zij hun positie in de ranglijst waard waren.
Fred Akkerma