De toekomst is aan bedrijven die kleur bekennen

Columns

Onlangs was ik op de Sustainable Brands Conference in Londen. Tijdens deze conferentie, waarbij verbinding wordt gelegd tussen sustainability, strategie en communicatie, werden onder meer verschillende onderzoeksresultaten gepresenteerd. Een van de meest opvallende inzichten kwam van Havas Media. Zij hadden achterhaald dat “most people wouldn’t care if 73% of the brands would disappear”. Hele volksstammen die 24/7 werken aan het creëren van een sterk merk, miljoenen die worden geïnvesteerd in campagnes, maar als het betreffende merk zou verdwijnen … het publiek zou er geen traan om laten.

Fascinerend en schokkend tegelijk. Het stelt organisaties voor een grote uitdaging: hoe zorg je ervoor dat je tot het kwart merken behoort waar het publiek wél om geeft? Als je de vakliteratuur leest, dis...

Jasper Levink
Misschien snap ik het niet goed, maar zou een bedrijf niet als doel moeten hebben om bij die 73% te horen? In het kader van een goede positioneringsstrategie zul je toch over het algemeen gaan voor een segment dat strakker (en dus beter) is gedefinieerd dan 50% van de bevolking?

Ik mag hopen dat meer dan 50% van de Nederlanders het niet erg zou vinden als ons merk zou verdwijnen, zolang die 1% van NL die onze (potentiële) klanten zijn dat maar niet vinden! In dat geval hebben we onze communicatie en marketingmiddelen namelijk optimaal gebruikt.

Maar zoals gezegd, misschien begrijp ik het onderzoek wel verkeerd.

Meer over Reputatie management