Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Wat een alleraardigste verwijzing naar de film 'A dead poets society' Zo blijven managementissues je bij en kun je er steeds een goede vertaling naar de praktijk van maken. Een mooie aansluiting op het dienend leiderschap zoals Jim Collins dat beschrijft las ik bij McKinsey. In een interview beschrijft Garth Saloner, decaan van Stanford University Business School, hoe hij nieuwe leiders leert om gedegen analyses te maken, rekening te houden met het wereldwijde effect van hun activiteiten en'soft' leiderschap door veel samen te werken en leren dat je doelen kunt bereiken als andere mensen excelleren. https://www.mckinseyquarterly.com/Building_the_next-generation_business_leader_2562
Ik gebruik het idee van dienend leiderschap in ieder geval veel in mijn executive coaching en merk dat het leidinggevenden sterk aanspreekt.
Marianne Eussen
PALET coaching | advies | interimmanagement
biedt ruimte voor reflectie
Wel verwacht ik dat het bedrijfsleven zal stoeien met die duurzame, lees: langzame opbrengst. We zijn zo sterk gefocused op korte termijn resultaten. Het is de vraag of aandeelhouders hier de ruimte voor bieden. De tijd zal het leren, maar ik vind het wel een verdomd interessante tijd voor de managementwereld.
@ Wilbrand: Ben het met je eens wat betreft deze tijd, het zou zonde zijn als we de kans om nu iets te veranderen, verloren laten gaan omdat we onder druk van aandeelhouders toch weer in kortetermijn-denken vervallen. Dank je voor je reactie.
Wat mij triggert in jou uiteenzetting van de nieuwe leider ligt daar waar een aantal grote denkers in het verleden jouw voor mochten gaan. Pijnlijke constering is dat de boodschap en in mijn beleving ook jouw boodschap ZO duidelijk is maar derhalve te vaak genegeerd wordt. Waar Collins "predikt" over de unieke talenten binnen organisaties die mits goed gebruikt wezenloos goede resultaten bereikten en bereiken ziet men nog niet dat dit overal tot de mogelijkheden behoort of gunt de waan van de dag ons de tijd niet hier echt iets mee te doen?
Het is een onderkende misvatting dat de grote leider een welbespraakt, bevlogen en inspirerend gezicht van een organisatie moet zijn. Zonder deze zonder meer gezegende types, die wel degelijk bestaan, tekort te doen moet men constateren dat deze types schaars zijn en op een psychologisch koord dansen en ongemerkt slachtoffer kunnen worden van excelleren in de karaktertrekken als machtsvertoon, ijdelheid of een tomeloos geloof in baanbrekende veranderingen met zijn of haar signature. Alfred Adler beschreef dit risico al in Understanding human nature (1927)
De niveau 5 leiders, betrokken en dienstbaar als altijd hebben het nu zondermeer razenddruk met het stutten van de ondergrens, bewust van nieuwe mogelijkheden en waarschijnlijk samen met gelijkgestemden. De uitdaging ligt daar om ze nu ook te (h)erkennen.