Laatst was ik op bezoek bij een P&O directeur van een grote publieke organisatie; ik wilde haar spreken in het kader van mijn huidige opdracht. Ik moest even nog wachten, ze was nog bezig met de afronding van een ander gesprek.
Mijn oog viel op een prachtig boek dat in het zitje voor haar kamer lag te pronken. Prachtig, met veel mooie plaatjes, het zag er echt gelikt uit! Het bleek een uitgebreid verslag te zijn van een cultuurtraject dat gedurende een periode van drie jaar had gewoed in haar organisatie. Interessante materie dus. Maar al lezende bleek dat de directie P&O aan de lat stond om dit cultuurtraject te realiseren. Vreemd hé? Die had zich die aap op de schouders laten zetten van de top. Er werd melding gemaakt van een hele reeks aan activiteiten die waren ingezet met veel...
Het is opvallend hoe de kaderleden hun werkelijkheid heel anders kunnen waarnemen,categoriseren en construeren. Ze creëren hun eigen wenselijke of beter opportune voorstelling van wat efficiënt en effectief werken is .Wollige en sloganeske communicatie blokkeert nog te veel creativiteit en energie bij betrokken medewerkers. Waar kan men concrete voorbeelden vinden van een ' leeftijdsbewust personeelsbeleid ' ?
Hoe kan men die ervaring en inzicht en engagement het best stroomlijnen in een optimale leeromgeving, wat iedere organisatie toch zou moeten zijn ?
Interne Marketing is nog zo'n wensbeeld dat zelden een goede uitwerking krijgt. Laat klanten of afnemers participeren in het definiëren van een goede of optimale dienstverlening of klantenzorg. De banken zijn eminente voorbeelden van hoe het niet moet, ondanks het geprezen ' "account management'. Human resource management en marketing beter laten samenvloeien kan een aanzet zijn. " To fulfil the mission of the organisation and the vision of the people in it '. Maar een service- en klantgerichte instelling realiseert men niet van dag tot dag.