Taakvolwassenheid duidt op de mate waarin een bepaalde bedrijfsfunctie waarde toevoegt aan een onderneming. In de hoogste fase is die optimaal geïntegreerd in de waardeketen van een onderneming en levert de meeste meerwaarde. Taakvolwassenheid wordt toegepast voor functies als ICT, risk management en finance.
Het begrip taakvolwassenheid verdient ook een plaats in de marketingfunctie. Die gaat tenslotte over het ontwikkelen en leveren van onderscheidende meerwaarde.
Wanneer je blogs, magazines of boeken over marketing leest krijg je vaak de indruk van ‘one size fits all’: theorieën of ideeën worden welhaast algemeen toepasbaar verklaart. Organisaties die ze rücksichtslos overnemen gaan aan een belangrijk aspect van marketing voorbij: in welke fase van volwassenheid bevindt onze marketing ...
Taakvolwassenheid in marketing
Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.
hey . . . wat komt me dat nou toch bekend voor? Hoe was het ook alweer (ergens 1960) met die bedrijfsfasen: pioniersfase, produktiefase, verkoopfase, distributiefase, marketingfase. Toch? Ben vergeten wie het ook weer zei.
Een paar jaar geleden werd daar door prof. Berkhout nog een aan toegevoegd: de innovatiefase. Maar eigenlijk bestond die al een beetje in het Ansoff model, maar dan uitgebreid met "wetenschap" als dimensie.
Ik constateer dat naast collective knowledge ook collective forgetting bestaat. Zal wel een generatie gerelateerd probleem zijn. Wellicht tòch zinvol om het nog eens opnieuw uit te vinden allemaal.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent