Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Hoopgevend dat de overheid ruim 60 jaar na dato opnieuw het Kan Ban wiel uitvindt. Was in de industrie al drie generaties operationeel. Nu nog het testen laten gebeuren door juist NIET deskundigen . . .
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
Er is dus nog een lange weg te gaan. Uitgaan van een sturende rol door de vraagkant (pull) is inderdaad het antwoord. Deze kennis zou vooral bij de overheid aanwezig moeten zijn door methodes en trainingen, maar wordt nog onvoldoende gebruikt, zie http://www.projectenmanagen.nl/gastcolumns/prince2-bureaucratisch
Het succes van je casus zit hem volgens mij in:
1. Voor wat betreft het resulaat is er een duidelijke afstemming en verbinding tussen technologie, organisatie en personen;
2. Voor wat betreft het proces om te komen tot het resultaat is er samenwerking tussen de mensen die de verandering initieren en de mensen die de verandering dienen eigen te maken.
Succes garanties bestaan niet, maar onderzoek wijst uit dat als aan bovenstaande 2 voorwaarden wordt voldaan een beter resultaat wordt bereikt.
"Niet alle oorzaken van slecht lopende projecten liggen aan de opdrachtgevende kant, maar als het vak van opdrachtgever onvoldoende professioneel is ingevuld, moet het wel misgaan met het betreffende project. De manager die de rol van opdrachtgever vervult, is een belangrijke kritische succesfactor, maar blijkt in de praktijk de zwakke schakel te zijn.
Bij bestuurders is er veel aandacht voor het verbeteren van de kwaliteit aan de uitvoerende (opdrachtnemende) kant. Meer aandacht van bestuurders is gewenst aan het verbeteren van de kwaliteit aan de opdrachtgevende kant. Een relatief kleine investering die leidt tot een aanzienlijk beter rendement. Temeer daar een projectmanager meer gericht is op efficiency en een opdrachtgever juist op de effectiviteit. Een opdrachtgever is dan goed in staat te werken aan de noodzakelijke vertrouwensrelatie met zijn opdrachtnemer.
Te weinig energie in de eerste fase van het proces, de business case, zal tot gevolg hebben dat er geen goede basis is voor een goede regievoering. Dit zal ongetwijfeld leiden tot veel (negatieve) energie tegen het einde van het project om de schade te beperken en te herstellen. Beter is het om de juiste balans te vinden in de inzet van een opdrachtgever vóór, tijdens én na het project."
Zie voor meer achtergrond informatie http://publicaties.eestum.eu/Publicaties/overzicht/Artikelen/2011/7/8_het_belang_van_goed_opdrachtgeverschap.html
Laten we nog een stapje verder gaan.
Als we projecten die lukken vergelijken met projecten die mislukken, komen we meestal tot de conclusie dat de bestuurder(s) die het initiatief heeft genomen de opdracht voor de uitvoering al heeft verstrekt terwijl de betrokken partijen (en dat zijn vaak de professionals die de werkelijke diensten naar de samenleving realiseren) er nog niet uit zijn wat en hoe er zou moeten gebeuren. Mooi voorbeeld is het EPD, waar de NSOB zojuist een diepgaande studie over heeft gepubliceerd, zie
www.nsob.nl/2012/02/het-epd-lessen-voor-de-toekomst/
En wat blijkt: een paar maanden nadat het Ministerie van VWS is gestopt als Opdrachtgever van het hele traject, hebben de betrokken partijen zelf een oplossing bedacht voor het regionaliseren van de informatie-uitwisseling, waarbij ook de privacy en het beheer van de infrastructuur is meegenomen. Probleem opgelost.
Als men 10 jaar geleden zich niet als Opdrachtgever, maar als Netwerkbestuurder had opgesteld, hadden we deze oplossing veel sneller en voor een fractie van het geld wat er nu aan is besteed (300 miljoen) gerealiseerd.
Conclusie: bestuurders, toon leiderschap om initiatieven in een complexe omgeving met betrokkenen te ontwikkelen, en probeer je er niet snel van af te maken door de zaak uit te besteden en Opdrachtgever te worden. Dan ga je problemen uitbesteden die je niet begrijpt, en dat werkt niet.
Want laten we wel wezen: het zijn de betrokken partijen die de diensten aan de klanten en de burgers leveren, en staan zowel Opdrachtgever als Opdrachtnemer daarbij gewoon aan de kant.
Lees hierover twee van mijn artikelen:
http://www.viergever.info/nl/prince2principle.aspx
en
http://www.viergever.info/nl/prince2lev.aspx