Managing change, one day at a time

Columns

Tijdens mijn vakantie las ik in de Harvard Business Review van juli / aug 2014 een erg interessant (en voor mij) nieuw perspectief op organisatieverandering. Geschreven door Keith Ferrazzi. Hij verkent hoe we kunnen leren van succesvolle verslavingsprogramma’s als het gaat om hoe als organisatie te veranderen. Hoe kom je van een alcohol of drugsverslaving af? Hoe doen succesvolle programma’s dat? Een interessant lijstje, dat een combinatie maakt tussen direct handelen en inzicht. Dat lijkt me een slimme mix, aangezien verandering in organisaties snel kan stranden in de gesprekken OVER de verandering, zonder daarin daadwerkelijk iets te DOEN. Ik deel even snel de punten:

  • Er gaat helemaal niets gebeuren als iemand niet wil veranderen (readiness to change). Zoals Kotter schreef “people don’t...
Rudi Darson
Lid sinds 2019
Beste Tjip,

Het artikel van Keith Ferrazzi in HBR van juli-augustus 2014 is inderdaad interessant. Het geeft een handvat voor het veranderen van het individu. Ik heb hem zelf ook aangehaald als reactie op mijn column 'De change agent, de cobra en de leraar', zie http://www.managementsite.nl/45026/verandermanagement/change-agent-cobra-leraar.html#comment-40127. De vraag is: Gelden deze regels voor veranderen ook in een breder organisatieverband, bijvoorbeeld voor het team, een projectorganisatie, een afdeling of voor een hele organisatie?

Rudi Darson
Tjip de Jong
Hoi Rudi,

Dank voor het delen van dit mooie verhaal!

Het is een interessante vraag, waar ik over aan het nadenken ben, o.a. met Simon van der Veer (schrijft ook e.e.a. hierover). Er zijn natuurlijk wel aanwijzingen dat patronen (of verslavingen) heel lastig te zijn doorbreken. Gedrag is niet "zomaar" te veranderen, er gaan vaak jaren aan opbouw vooraf, gekoppeld aan overtuigingen, voorkeuren in de hersenen ga zo maar door. Ik vind het denken van Chris Argyris en in NL Arend Ardon behulpzaam. Overigens zijn verhalen daarin ook belangrijk, als manier om verandering te ankeren, betekenis te geven in de praktijk, etc.

Dank voor je reactie!

Cheers,
Tjip
Paul Ricken
Allemaal waar maar niet de essentie. Slechts 5% van de mensheid is in staat binnen 3 jaar een ingezette verandering te volbrengen. Wat er daarna gebeurt zeggen de statistieken niet….

Waar we mee moeten beginnen is te werken aan onze grootsheid, onze creatiekracht. Daar moeten we dagelijks in investeren. Dat hebben we meegekregen vanuit onze geboorte. Dat is onze plicht en ons privilege. Het dagelijks praktisch combineren van levensdoel, doorzettingsvermogen, aanwezig zijn in het nu en fit zijn, iedere dag spelen en het voeden van je positive geest is het recept. En dat moet je doen als een volstrekte maniakale idioot. Zo werk je alle beperkende gedachten, angsten, schuldgevoelens, gevoelen van onverwerkt verdriet enz. er een voor een uit.
Daarnaast is een absoluut vertrouwen en toewijding aan God noodzakelijk. God mag je ook de universele energie noemen. Daar heb je gesprekken mee in een soort meditatieve vorm. Iedere avond in ieder geval. Je spreekt tot hem of haar, evalueert je dag, wat ging er goed, wat kon beter en waar ben je dankbaar voor. Vooral dat laatst is van belang. Dankbaarheid leidt tot grootsheid!
Jeanine Jansen
Lid sinds 2019
Ha Tjip,

Mooie inzichten!

Mocht je meer willen lezen, dan kan ik "The Power of Habit: Why We Do What We Do in Life and Business" van Duhigg aanbevelen. Dit boek biedt veel achtergrond vanuit (neuro-) science & praktijkverhalen. Het bracht mij veel inspiratie voor het werk rondom persoonlijke & team-ontwikkeling..one day at a time inderdaad.

Groet,

Jeanine

Meer over Gedragsverandering