De gemeente Amsterdam koopt dit jaar nog 45 elektrische vuilniswagens, die in 2026 worden geleverd. Die vervangen 45 biodieselvuilniswagens, die nog tot 2026 blijven rijden. Daarnaast huurt de gemeente nog 14 'CO2-uitstotende' vuilniswagens in. Dat blijkt uit een brief van wethouder Afval en Reiniging Hester van Buren.
Volgens de wethouder is er nog wel ruimte nodig om de nieuwe vuilniswagens te stallen en op te laden, iets dat nu 'extra lastig' zou zijn. Ook moet netbeheerder Liander verschillende onderstations verzwaren, verzwaarde kabels aanleggen en laadpalen aanleggen. In het eerste kwartaal van 2026 zou dit ook allemaal geregeld zijn.
De vuilniswagens die gehuurd worden, worden gebruikt als andere wagens uitvallen. Dit zijn zogeheten smalspoorvoertuigen voor smalle straten. Deze vuilniswagens zijn volgens de wethouder pas vanaf 2027 als elektrische voertuigen beschikbaar.
In juli vorig jaar ontstond er ophef, toen de wethouder aankondigde 37 nieuwe dieselwagens aan te schaffen. Er was toen geen capaciteit op het elektriciteitsnet om de vuilniswagens op te laden.
Overigens voldoet de gemeente Amsterdam hiermee keurig aan de regels van de zero-emissie zone waarover het college afgelopen maandag heeft besloten, anders dan verschillende media melden. Alle nieuwe vrachtauto's die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten zero-emissie aangedreven zijn om de ZE-zone binnen te mogen. Oudere Euro 6 voertuigen mogen nog tot 1 januari 2030 de zero-emissie zone in.
Bron: AT5
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO