Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
En inderdaad: eindelijk eens een practische invulling van het vage begrip kennismanagement. De rol van de visie met het beeld van de zwabberende kano vind ik nuttig, maar geld dat niet voor ieder verbeterproces?
Als er als uitgangspunt is gekozen voor een laag instap budget zonder de bedoeling uiteindelijk op een geavanceerd informatie systeem uit te komen en waarbij de 'smoelenboek' applicaties de doelstelling zijn, is dit de beste manier. Ik denk echter dat je dit niet moet zien als 'Intranet in fasen'. Dat men uiteindelijk de browser applicatie wil gaan gebruiken als platform voor uniforme informatie uitwisseling en geavanceerde apllicaties waarbij de doelstelling is om bedrijfsprocessen te verbeteren etc. etc., is volgens mij een ander proces. Er moet maar eens snel een nieuwe naam worden verzonnen voor het zogenaamde 'Intranet' en 'Intranet'.
Uw verhandeling is daarom interessant voor mij. Mag ik in mijn interne stukken gedeeltes van U opnemen onder verwijzing naar uw artikel. (Link)
Groetjes
Paul Muller
Echter, gezien de logheid en cultuur van een dergelijke organisatie (semi-overheids instelling) is het feitelijk onmogelijk met fase drie te beginnen, zonder deze vooraf te laten gaan aan fase 1 en 2.
Doch, een artikel om in het achterhoofd te houden bij de verdere ontwikkeling.
Blijkbaar gebeurt (bijna) overal hetzelfde in het traject.
Op dit moment ben ik voor mijn studie bezig aan een project met het onderwerp intranet. Het doel van mijn project is om te komen tot een beschrijving van intranetten. In het eindverslag van het project wil ik een overzicht geven van alle eisen en randvoorwaarden waaraan een goed intranet moet voldoen.
Door dit artikel heb ik een duidelijker beeld gekregen van de mogelijkheden van intranet voor kennismanagement. Voor mijn onderzoek ben ik ook benieuwd naar andere mogelijkheden van intranetsystemen. Kan een intranet bijvoorbeeld ook helpen bij Human resource management?
Heeft iemand tips of ideeen (bijvoorbeeld goede literatuur links of artikels zoals deze )die mij kunnen helpen bij mijn onderzoek?
ALvast bedankt
Wat is hun functie? Waar staan ze in de organisatie? Wat voegen ze toe (wat gaat er mis als ze er niet zijn)
Reeds bij de eerste intranetten zag je veel organisaties het afschermingsvraagstuk kopieren naar intranet. Daarmee werden in feite alle voordelen van het intranet direct teniet gedaan. Bovendien was de technologie onvoldoende volwassen om informatie adequaat af te schermen.
In de huidige webcontentmanagementsystemen is die mogelijkheid er wel en is aan die technische randvoorwaarde voldaan. Dit betekent dat je keuzes kunt gaan maken in doelgroepen en de informatie die voor die doelgroep van belang is. Dit vraagstuk kom je nu veel tegen bij Internetsites, waar verschillende doelgroepen hun eigen informatie en presentatie willen zien. Door vorm en inhoud van elkaar los te koppelen is het beheer van deze sites goed te organiseren.
Ik (3e jaars BI'er, aan de hogeschool Brabant) loop nu stage bij een organisatie met niet meer dan 100 medewerkers verdeeld over verschillende vestigingen....Ze hebben behoefte aan een kennissysteem...
Na de persoonlijke profielen en een kennisbibliotheek in kaart gebracht te hebben was het tijd voor een ontwerp / advies m.b.t. een kennissysteem. A.h.v. de eisen, wensen en functionaliteiten ben ik gaan zoeken. Totdat ik een ingeving kreeg....
Waarom zoeken naar kennismanagementsystemen en er heleboel geld voor uitgeven, terwijl je genoeg hebt aan je eigen ICT-voorziening. Geen kosten, geen budget, geen tijdrovende cursussen....
Het feit of het stimuleren van kennisdeling na de implementatie lukt is de grootste vraag en risico in een organisatie. Dus na de implementatie van een duur kennissysteem loop je nog de risico dat het mislukt en de investering in lucht opgaat......
Gezien de risico's om te kijken of er echt behoefte is en er werkelijk gebruikt wordt gemaakt van een kennissysteem, dus voor een succesvolle implementatie van een kennissysteem stel ik het volgende voor:
Elk MKB en organisatie heeft tegenwoordig wel een ICT-infrastructuur met een (Windows 2000) server en windows NT clients of hoger. De organisatie waar ik stageloop wel in ieder geval.
Let op:
Windows 2000 heeft namelijk een zoekfunctie en een indexing service die documenten indexeert.
Zet de kennisbibliotheek (inclusief de documenten waar je adviezen, tips, ervaringen, e.d. opstaan) die je hebt ontworpen op de hardeschijf van een server, waar alle medewerkers bij kunnen. Laat de zoekfunctie/vindfunctie en als die niet voldoende is je indexing-service (wat beter is, want dan zoek je in de catalogus, die de indexing-service aanmaakt en automatisch bijhoud, m.b.v. queries) los op je kennisbibliotheek en je staat versteld van de resultaten.
Voordelen:
Geen hoge implementatie, project, cursus kosten. Weinig behoefte aan beheer en beveiliging, want dat deed je ICT-afdeling al. De instellingen zijn te regelen door je eigen ICT-afdeling (rechten, e.d.)
De medewerkers zijn al bekend met de Windows-omgeving, dus een grote verandering is het niet, want veranderingen worden doorgaans negatief ervaren.
De zoekfunctie en vooral de indexing-service heeft meer functies dan ik dacht (standaard Windows 2000), kijk maar in de helpfunctie van Windows 2000.
Belangrijkste punt:
Als er werkelijk gebruik van wordt gemaakt, positieve effecten heeft op de organisatie en de resultaten, (de hoeveelheid documenten enorm toenemen), de beloningssystemen werken, kan je misschien in verloop van tijd overwegen om een duurder kennissysteem aan te schaffen..als dat nodig is? Zo vang je in ieder geval een van de grootste risico's op en dat is dat je investering in een succesvolle kennismanagement systeem niet voor niks is geweest...
"Nadelen":
Medewerkers moeten even de mogelijkheden van de zoekfunctie en indexing-service leren kennen, maar meer ook niet.
Let op:
Ik ben nog maar net begonnen met het fenomeen kennismanagement. Ik ben geen deslundige, want ik heb me er pas sinds kort in verdiept . Als er aan- of opmerkingen zijn op mijn stukje ontvang ik graag reacties van jullie.
Groetjes,
Fatih