Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Met dank voor uw reactie,
Marc van der Made
Bij navraag bleek dit geen problemen te geven. Aanbeveling verdient in dit verband de internet explorer5.5. Althans volgens sommigen, zelf gebruik ik Netscape 4.5 . Op http://www.hp.com/pressrel/jun99/14jun99f.htm is de hp print suite te vinden. Daarmee gaat het printen altijd beter. Succes
Een zeer interessant artikel over kennisoverdracht.
Ik ben op dit moment bezig aan een afstudeeropdracht, samen met een studiegenoot, over het inzichtelijk maken van aanwezige kennis van medewerkers van een accountancy en management-adviesbureau. Hierbij komen de in het bovenstaande genoemde aspecten ook aan bod. Wij zijn echter in eerste instantie op zoek naar een (software) systeem om de aanwezige kennis inzichtelijk te maken voor de gehele organisatie. Een kennisindexeringsmodel.
Wellicht dat u voor mij meer informatie beschikbaar hebt of dat uw bedrijf waarvoor u werkzaam bent ons verder kan helpen. Graag verneem ik uw reactie hierop.
Met vriendelijke groet,
Sander Frinks
Uw boek De Kennisdelende Organisatie heb ik al een tijd geleden gelezen; het onderhavige artikel herken ik als een samenvatting daarvan. Ik kan me goed vinden in de door u voorgestane benadering van kennismanagement. De reden dat ik langs deze weg reageer is hierin gelegen, dat ik mij de laatste tijd ook zelf genoodzaakt heb gezien om te gaan schrijven over kennismanagement. In het dagelijks leven ben ik (sinds 27 jaar) hogeschooldocent aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), met name de faculteiten HEAO en HTS, voor organisatiekunde & personeelsmanagement. Daarnaast ben ik freelance organisatieadviseur. Mijn leidinggevende vindt het (m.i. terecht) noodzakelijk dat kennismanagement ook een thema wordt in het milieu van het HBO; ik kan met haar bevestigen dat dit niet zo maar luxe is of een hype, maar voor een hogeschool een zaak van levensbelang. De stand van zaken mbt kennisdeling is in deze omgeving naar mijn ervaring deplorabel. De opdracht aan mij was nu in de eerste plaats, om het bestaan & de ernst van dit probleem voor collega's, managers en docenten, aannemelijk te maken. Vervolgens was het mijn taak, niet zozeer zelf allerlei oplossingsmaatregelen & verbeteringsstrategieën te gaan aandragen, als wel gevorderde studenten handreikingen te doen om op dit gebied tot onderzoek & advisering te komen. Onlangs voltooide ik een tekst waarin ik aan beide (nauw gerelateerde) opdrachten recht trachtte te doen. In een afzonderlijke mail met bijlage doe ik u die tekst bijgaand toekomen. Ik zou u willen verzoeken het verhaal bij gelegenheid eens door te lezen. Het zal u dan ongetwijfeld snel duidelijk worden in welke mate ik schatplichtig ben aan de door u (en door uw collega-auteur Mathieu Weggeman) aangereikte inzichten. Ik zou een reactie uwerzijds dan ook op hoge prijs stellen. Een en ander heeft uiteraard geen haast. Overigens is een team studenten aan genoemde faculteiten inmiddels onder mijn begeleiding met het bedoelde onderzoek begonnen.
Reeds bij voorbaat dankend,
Met vriendelijke groet,
Peter De Reijke
Als student op een van de faculteiten waar u docent bent, weet ik wat er zoal gaande is op het gebied van Intranet en Kennis Management. Wat mij opvalt is dat de faculteiten erg weinig samen werken. De faculteit Techniek inventariseert momenteel de mogelijkheden voor een eigen Intranet. U heeft een kennis gerichte projectgroep. Wanneer reeds samengewerkt wordt binnen deze twee projecten, beschouw deze reactie dan als niet geplaatst. Echter, gezien de vele projecten die op iedere faculteit parallel uitgevoerd worden (betaal systeem, cijfer administratie, cijfer publicatie...), ben ik bang dat dit ook nu weer gebeurt.
Het zou naar mijn inzien pas echt kennis management zijn, wanneer deze twee projecten gecombineerd worden. Wat is een idealere combinatie tussen hoogstaande technologie (Faculteit Techniek) en hoogstaand kennis management (Faculteit Economie)?
Met plezier heb ik bovengenoemd informatie over kennismanagemant gelezen en gebruikt.
Ik dank u van harte dat u zulk een waardevol informatie voor de mensen beschikbaar stelt.
In de hoop vaker van uw diensten gebruik te mogen maken, bij voorbaat dank!
Alim Ozdemir
Sociaal Cultureel Werker
1. In 90% van de gevallen dat een medewerker een vraag heeft, is een collega de gebruikte bron voor het antwoord, in 10% het bestaande kennismanagement-systeem (IBM Institute for Knowledge Management).
2. Slechts 20% van de kennis in organisaties wordt werkelijk gebruikt (The Delphi Group).
3. Slechts een klein deel van kennis zit in gedeelde documenten; het overgrote deel bevindt zich in e-mail, voice-mail, aantekeningen en ‘in hoofden’ van medewerkers, partners, klanten en leveranciers (IDC).
4. Kenniswerkers besteden tenminste 50% van hun tijd aan het zoeken naar informatie (IDC).
Vanuit deze uitgangspunten heeft Kuena een KM-oplossing ontwikkeld waardoor kennis delen en uitwisselen wordt:
- geïnstrumenteerd en geïnstitutionaliseerd
- laagdrempelig en makkelijk in gebruik
- gestructureerd
- gearchiveerd (voor hergebruik)
- belangrijk gemaakt (vooral ook als ‘signaal’ van het management)
- meetbaar
- versneld.
Wanneer komt deel twee? (suggestie met name een uitwerking van de diffusie en exploitatie fase)
Vriendelijke groet
Reinout Boxman
Nu hebben wij zijn boek "De kennisdelende organsiatie" ook gebruikt in ons onderzoek, dus enige herkenbaarheid zal niet vreemd zijn.
Wat ik graag zou willen benadrukken is dat de twee genoemde kennisoverdrachtsystemen de enige mogelijke zijn, naar mijn mening. Als je het menselijk brein als een 'black-box' ziet, kan je stellen dat er een bepaalde input is van informatie, dat in het menselijk brein wordt omgezet, of aangepast aan, in bepaalde output -kennsi- dat overgedragen kan worden of juist niet. Het verwerken van de output kant is erg belangrijk om de juiste info op de juiste plaats te krijgen en te houden, of te ververzen. Dit kan dus mondeling , directe overdracht, of indirect, dat je het vastlegt, in een soort van bibliotheekfunctie. Dit kan snel vollopen en het is de vrag welke kennis op een bepaald moment nog relevant is. De info is wel voor iedereen beschikbaar, dit in tegenstelling tot de directe overdracht, waarbij de info/kennisoverdracht eerst goed geregeld moet zijn, kortom dat de mensen inzien dat kennis overdragen noodzakelijk is voor een optimaal resultaat.
Ik hoop dat mijn bijdrage van nut kan zijn voor een ieder.
Met veel plezier heb ik uw artikel gelezen. Vooral het gedeelte waarin u suggesties doet om het delen van kennis te stimuleren spreekt mij aan.
Ik studeer aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Momenteel ben ik bezig met een afstudeeropdracht op het gebied van kennismanagement bij een multinational. Hierin behandel ik de vraag hoe dit bedrijf professionals beter in staat kan stellen om kennis te delen. Ik ga voornamelijk in op technologische, structurele en personele factoren. In mijn onderzoek wil ik een vertaalslag maken van onder andere uw theorieën naar de praktijk.
Ik zou het erg op prijs stellen om op korte termijn met u van gedachten te wisselen over dit onderwerp, waarbij ik mijn eigen ideeën kan toetsen en diverse mogelijkheden voor de betreffende multinational op het het gebied van kennis management met u kan bespreken.
Ik zou daarom graag contact met u opnemen. Zou u zo vriendelijk willen zijn om mij te vertellen waar ik u kan bereiken? Vast hartelijke dankt hiervoor.
Met vriendelijke groet,
Annemarie Pasmooij
E-mail: apasmooij@feweb.vu.nl
"Een bepaald referentiekader waarin de kennis het beste kan worden toegepast voorkomt dat kennis verkeerd wordt hergebruikt."
Is het nu zo dat een combinatie van directe en indirecte kennisoverdracht ertoe bijdraagt dat de kennis altijd beschikbaar is en binnen het juiste referentiekader?
- Om (impliciete) kennisdeling in te kunnen voeren is het een voorwaarde dat de leider/manager het traject van kennis delen ondersteunt en vervolgens als coach in het traject optreedt.
- het korte-termijnbeleid van de organisatie dient herijkt te worden, zodat kennis delen beleidsmatig wordt vastgesteld.
- benoem de bevorderende en belemmerende factoren, projecteer deze op de eigen organisatie en communiceer hier intern over.
- beoordeel de structuur van de organisatie kritisch. Om te komen tot kennisdeling is het van belang dat de elkaar (commercieel) on dersteunende segmenten bij elkaar gehuisvest zijn.
- evalueer regelmatig de voorgang en de toegevoegde waarde van kennisdeling in de organisatie.
Mijn ervaring is, dat interne (impliciete) kennisdeling onvoldoende wordt toegepast. Organisaties dienen structureel meer aandacht te schenken aan het bieden van tijd en ruimte om kennis te delen.
Kennisdelen zal leiden tot concurrentievoordeel.
vr.gr.
Henk Vosseberg
E-mail: henkvosseberg@hetnet.nl
Tuurlijk is het zo, dat het zou moeten en hier een theorie over schrijven is dan ook logisch. Alleen de praktijk is anders....... Mensen knokken voor hun eigen plek, en dus de opgedane kennis blijft bij degene die het nodig heeft om zijn kop boven water te houden. Naar mijn mening heeft een bedrijf solidariteit nodig en moeten we op de een of andere manier weer terug naar het hart voor de zaak denken.
Nu ben ik 28 en heb gezien dat mensen in de jaren 30 waaronder mijn opa ons land hebben opgebouwd. vrijetijd en burn-out hadden ze nooit van gehoord.... Het indivudualisme maakt een bedrijf kapot........ niet het gebrek aan kennis!!!!
Ik blijf mij verbazen over het principe dat je kennis kunt delen met ICT. ICT kan slechts omgaan met informatie (of je dat nou data noemt of content doet er niet zo toe). De vraag bovenaan het artikel "Succesvol kennis delen. Face-to-face of via een systeem?' is dan ook niet zo'n gelukkig gekozen vraag. Misschien was die vraag tien jaar geleden relevant (toen ik uw boek las), maar we zijn alweer tien jaar verder in kennisontwikkeling.