Het succesvol invoeren van Het Nieuwe Werken

Actueel

Bij het invoeren van Het Nieuwe Werken is het van belang dat mensen worden betrokken bij de invoering, dat de werkomgeving goed past bij de taak en dat de ruimte effectief wordt gebruikt. De beste resultaten worden behaald wanneer de gebruikers worden betrokken bij het vormgeven van het nieuwe concept. Bovendien neemt op die manier het vertrouwen in het management toe.

Het kantoor moet in feite “naadloos om de mensen en hun taken heen passen”. Het kantoor wordt meer een overlegruimte. Dus er moet aandacht zijn voor goede vergaderruimtes. Wanneer er veel gebeld wordt zijn belruimtes nodig in het kantoor en wanneer er veel geconcentreerd wordt gewerkt zijn concentratieruimtes essentieel. En heel belangrijk: de technische infrastructuur moet picobelo in orde zijn, anders kunt u het HNW wel ve...

Kees Froeling
Net als het bronartikel van HR Praktijk worden in dit artikel volgens mij een aantal missers gemaakt. Allereerst wordt gesproken over de invoering van HNW. Alsof het een activiteit is die je uitvoert en dan ben je klaar. Dat past erg bij een top-down benadering, terwijl juist bottom-up een van de kenmerken van HNW is.
Wat ik mis is een gedragen visie. Medewerkers worden in dit artikel betrokken, wat volgens mij geheel juist is. Alleen zo bereik je draagvlak. Alleen wordt gestart met allerlei middelen, zonder nagedacht te hebben wat je daarmee wil. Een ontwikkeling zonder doel of richting eindigt al snel in een nachtmerrie.
Tweede punt wat ik mis is de mentale slag. Wel wordt gesproken over de HR-cyclus. Het meetbaar maken van de afspraken wordt al belangrijk gezien. In de praktijk blijkt dat toch lastig. Welke output levert een beleidsadviseur? En wanneer is dat dan goed? Voor wat betreft de mentale slag spelen aspecten als omgaan met weerstand, bewustwording en verbindend leiderschap een belangrijke rol.
Wat ik goed vind is te starten met een pilot of première. Bij voorkeur met een aantal verschillende groepen in de organisatie om te zien wat waar wel en niet goed werkt, zodat je met en van elkaar kan leren.
Als ik de in dit artikel genoemde activiteiten uitvoer zoals in het artikel omschreven denk ik dat ik in ieder geval niet ga komen tot een succesvol proces van Het Nieuwe Werken.
Koos Groenewoud
Pro-lid
Ik kan me vinden in dit bericht en wil het graag aanvullen met mijn visie:

Het Nieuwe Werken: Van controle naar vertrouwen = Van management naar (Nieuw) LEIDERSCHAP. Geen hype, maar trend en niet meer te stoppen!!

3 jaar geleden besloot ik de leergang Authentiek Leiderschap op de Nyenrode Business Universiteit te volgen. Dat was het feest der (h)erkenning.

Daarna volgde ik de colleges van John Kotter en Marshall Goldsmith. Bij het
college van John Kotter dacht ik dat het alleen zou gaan over de stappen in
verandermanagement. Ja, daar had hij het wel even over. Voor de rest had hij
het over mensen, leiderschap en empowerment. Kippenvel.

Marshall Goldsmith zegt ook de juiste dingen. We moeten terug naar de basis. Hoe ga je met elkaar om? Hoe ben je in staat je club te motiveren, je team te betrekken, binden en
boeien, het ziekteverzuim laag te houden en het verloop te beperken?

Het blijkt dat het niet gaat om Processen, Procedures, Programma’s, Projecten, dashboards, benchmarks et cetera, maar om MENSEN.

Het gaat om respect, vertrouwen, waardering. Ik heb wel eens gezegd dat mensen
gemakkelijk drieduizend Euro cursusgeld – voor managementtrainingen – in hun
zak konden houden als ze zich maar vasthielden aan het principe: ‘Wat u niet wilt
dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.’

Ik ben sinds negen jaar betrokken bij Servant Leadership en constateer dat het
ook anders kan. De principes van Robert Greenleaf doen steeds meer opgang. Tot
mijn grote plezier is inmiddels ook bewezen (door Dr. Inge Nuijten) dat dit een
leiderschapstijl is waarbij je het beste uit mensen haalt en bijdraagt tot het succes
van je organisatie.

Mijn advies is dan ook: breng leiderschap terug waar het hoort,
namelijk bij de mens en de zorgvuldige omgang met elkaar. Stop tijd in de ideeën
van Greenleaf, Goldsmith (en Gunnarsson) en je zult zien dat het beter is voor
jezelf, je resultaat en de wereld om je heen (People, Planet Profit).

Als je kijkt naar de ontwikkeling van Het Nieuwe Werken, en de toenemende
belangstelling voor MVO, ziet dat er steeds meer interesse is in (Dienend en
Authentiek) Leiderschap, de verspreiding van de Leaders Code, het verschijnen
van het magazine Nieuw Leiders- voor waardenvolle leiders en je verdiept in het
handvest Nieuw Leiderschap dan constateer je dat er geen sprake is van een hype,
maar van een – onomkeerbare – Trend.

Tot slot: Ondergetekende is er van overtuigd dat de woorden; sorry, bedankt, help
(mij of kan ik iets voor jou doen) en een compliment voor je team van groot
belang zijn. Als we onze managementstijl niet aanpassen, raken we mensen kwijt
of kunnen we ze zelfs niet meer krijgen.

Koos Groenewoud: Helpt ondernemers, bestuurders, directeuren & managers betere
leiders te worden en doet dat ook voor Management Teams & Boards of Directors
en ondersteunt bedrijven en organisaties bij het invoeren van Het Nieuwe Werken
(Alleen of in collegiale samenwerking met de experts op dit terrein).

Column Speakers Academy Januari 2011.

Meer over Het Nieuwe Werken