Succesfactoren bij innovatie

Actueel

Nederlandse managers hebben een hoge dunk van zichzelf als het gaat om innovatie en creativiteit. Zo vindt 38% van de leidinggevenden zichzelf innovatiever dan collega's en tegenspelers bij andere bedrijven. Niet alleen staan creativiteit en innovatie hoog op de agenda van bedrijven en hun leidinggevenden, maar de managers vinden zelf dat zij goed zijn in het stimuleren van creativiteit. Opvallend is dat vrouwelijke managers iets minder stellig zijn in hun claim dat ze creativiteit stimuleren.

Experimenten
Hoewel managers vooruitstrevend en positief zijn in het stimuleren van creativiteit, hebben ze moeite met het daadwerkelijk experimenteren met een nieuwe aanpak. Omdat creativiteit en het vermogen tot innovatie hoog gewaardeerd worden, wordt bij de selectie van nieuw personeel daarop gel...

Petr Salz
De interne organisatie van een bedrijf is belangrijk voor het slagen van innovatie. Maar nog belangrijker is de klant. Zit hij wel op een innovatie te wachten?

Een veelgemaakte denkfout is dat klanten niet kunnen innoveren. Klanten weten immers niet wat technologisch mogelijk is. Innovaties zoals een CD, magnetron of Blu-ray: er is geen klant die daar om gevraagd heeft. Voor technologiebedrijven is dit een reden om niet of pas laat in hun innovatieproces in te schakelen.

Maar deze redenering klopt niet. Klanten weten heel goed wat zij willen. Consumenten willen bijvoorbeeld graag de tijd minimaliseren, die het bereiden van een maaltijd kost. Als een fabrikant eenmaal weet dat dit een belangrijke 'unmet need' is, dan kan hij daarvoor oplossingen bedenken. Een magnetron of een kant-en-klaar maaltijd zijn oplossingen die tegemoet komen aan een duidelijke wens van de klant.
Dit voorbeeld geeft aan dat klanten zeer goed hun behoeften kunnen formuleren. Aan bedrijven de taak om de behoeften te leren kennen en daar hun innovatieve producten en diensten op af te stemmen.

Het startpunt van innnovatie wordt dan het stellen van juiste vragen aan klanten om de behoeften in kaart te brengen. Een interessant nieuw artikel over dit onderwerp is onlangs verschenen bij MIT Sloan Management Review onder de titel Giving Customers a Fair Hearing. Gratis te downloaden op http://sloanreview.mit.edu/smr/
L.L. Sonneveld
Lid sinds 2019
Volgens de ‘Global CEO Study 2006’ van IBM onder 765 CEO’s is een niet-ondersteunende cultuur en werkklimaat de belangrijkste interne belemmering voor innovatie. Daarna volgen een beperkte investeringscapaciteit en personeels problemen als belangrijkste hindernissen.

Belemmeringen en succesfactoren voor innovatie binnen organisaties moeten minimaal op individueel-, team- en organisatie niveau worden geadresseerd. Vanzelfsprekend in onderlinge samenhang. Maar vaak spelen maatschappelijke en zelfs mondiale factoren ook een belangrijke rol. Pffff, willen we het dan nog wel?

De eerste stap in het proces van innoveren die mijns inziens vaak ontbreekt is het werkelijk onder ogen willen en durven zien van de huidige realiteit. Deze eerste stap brengt betrokkenen in contact met hun drijfveren en veroorzaakt niet zelden boosheid en sense of urgency. Dat is een essentiele energiebron om in beweging te komen.
Het ontbreken van deze stap heeft volgens mij te maken met onvoldoende lef en authenticiteit, onverschilligheid en korte termijn eigen belang.

Daarna volgen pas de processtappen dromen, denken, durven en doen. En dromen daar zijn wij nuchtere Hollanders toch wat minder goed is. Het moet toch vooral haalbaar en realistisch blijven. En daar zijn we vaak nog trots op ook.

Bij het denken is het van belang om niet alleen het hoofd te gebruiken, maar vooral ook hart en intuitie. Helaas wordt dit al snel als zweverig bestempeld en worden innerlijke vuurtjes snel met natte dekens gedoofd.

Tenslotte staat het durven kiezen en risico nemen op gespannen voet met angst om verantwoording te nemen en je nek uitsteken, wat zich vaak uit in vooraf consensus willen bereiken en lange en trage besluitvorming.

Moraal van dit verhaal: de creativiteit voor innovatie wordt onweerstaanbaar zodra die verbonden is met wat er wérkelijk toe doet. Maar helaas, de eerste stap om de realiteit onder ogen te zien ontbreekt vaak.

Meer over Besturen en organiseren