Sturen op betrokkenheid leidt tot topprestaties

Bedrijven die hun werknemers topprestaties willen laten leveren, moeten betrokkenheid stimuleren. Organisaties met sterk betrokken employees maken namelijk meer winst, zo blijkt uit een studie van onder meer Human Resources Management-adviesbureau Hewitt en onderzoeksbureau ISR.

De studie brengt tevens aan het licht dat er een cruciaal verschil is tussen tevredenheid en betrokkenheid van werknemers. Organisaties met tevreden employe's maken niet per definitie meer winst.

Tevredenheid geeft aan hoe een werknemer denkt over zijn collega's en arbeidsvoorwaarden, maar drukt niet uit wat een werknemer wil bijdragen aan zijn organisatie. Betrokkenheid bestaat volgens het onderzoek uit: denken, voelen en handelen. Nederlandse organisaties kenmerken zich door werknemers die niet achter de organisa...

Jan Hoogendoorn
Deze uitslag is natuurlijk een open deur. Als men zich ergens bij betrokken voelt is er meer inzet. Iedere werkgever weet dat. Een veel boeiender vraag is hoe de werkgever dit gevoel van betrokkenheid bij een groot aantal werknemers kan vergroten. Dat blijkt in de praktijk toch erg lastig. Wellicht stof voor een vervolg onderzoek.

Meer over Besturen en organiseren