Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Er is echter één probleem dat wij in de praktijk regelmatig tegenkomen en dat hier niet benoemd en niet behandeld wordt.
Dat is: Wat doe je als een andere leverancier, een leverancier die niet gecontracteerd is, met betere, slimmere en goedkopere innovaties komt dan de gecontracteerde strategische partner?
Feitelijk is er nog een tweede probleem. Dat zijn de aandeelhouders.
Je kunt wel willen afspreken dat als onze omzet en marge daalt de leverancier ook in zijn kostprijs moet dalen. Maar die leverancier heeft aandeelhouders die daar niet op zitten te wachten. Die misschien daarom na enige tijd niet blij meer zijn met dit partnership. En dan?
Strategisch partnership is daarom een leuke commerciële kreet maar met beperkte echt strategische waarde.
Maar, zoals gezegd, leuke analyse en nuttige tips voor wie het toch wil proberen.
Koos Overbeeke
Bedankt voor je positieve reactie. Op de 2 opmerkingen die je plaatst, wil ik graag ingaan. Je hebt helemaal gelijk als je stelt dat het wel erg zuur is als niet jouw strategische partner maar juist diens concurrent met de meest passende innovaties komt. Daarom is het zo belangrijk om
A. de juiste partner te kiezen. Zoals in het artikel reeds wordt gesteld: innovatie is geen kunstje maar een manier van leven dus kies een partner waarbij innovatief denken in de genen zit.
B. bij het samenstellen van de gezamenlijke visie innovatie een van de speerpunten te laten zijn. Bij de meeste strategische partnerships waaraan ik heb meegewerkt stond innovatie met afstand op nummer 1. Door het samen doorontwikkelen van processen, producten en diensten ontstaat een concurrentievoordeel dat tevens in de markt kan worden gebruikt. Ook KLM pakt het op deze wijze aan.
Dit alles geeft nog geen garantie dat de concurrent je geen stap voor kan zijn maar het betekent wel dat je die concurrent op de hielen zit.
Ook goed nieuws voor de aandeelhouders lijkt me als de onderneming waarin jij gelooft ook op de langere termijn zijn zaken voor elkaar heeft. Is voor jou als aandeelhouder alleen het korte termijn resultaat bepalend dan kun je inderdaad beter even wachten tot de strategische samenwerking zich begint uit te betalen. De aandelenprijs zal dan echter wel gestegen zijn.
Tot slot ben ik benieuwd waarom jij tot de conclusie komt dat een strategische samenwerking maar een beperkte strategische waarde heeft.
Met vriendelijke groet
Jan Verdonk