5 Basisvoorwaarden voor een succesvolle strategische samenwerking

Cover stories · Cases

Hoe strategische partnerships met leveranciers tot een succes maken? Langdurige strategische samenwerking vereist een basis van vertrouwen. Vijf basisvoorwaarden worden in dit artikel beschreven en verduidelijkt met het voorbeeld van KLM.

KLM gaat voor strategische partnerships

KLM wil niet langer tenderen, maar langdurige samenwerkingen aangaan met zijn strategische leveranciers. “Onze belangrijkste doelstelling is om door strategische partnerships met leveranciers te ontwikkelen, kosten te verlagen, innovatie te bevorderen en duurzaamheid te verankeren in onze strategie”, vertelt Michel Hilgersom, director inkoop van inflight services bij KLM tijdens een interview aan de journalist van het Inkoperscafe. De inkoopfilosofie van KLM was voorheen: tenderen en kosten drukken. “Dit heeft steed...

Koos Overbeeke
Interessante benadering en nuttige analyse.

Er is echter één probleem dat wij in de praktijk regelmatig tegenkomen en dat hier niet benoemd en niet behandeld wordt.

Dat is: Wat doe je als een andere leverancier, een leverancier die niet gecontracteerd is, met betere, slimmere en goedkopere innovaties komt dan de gecontracteerde strategische partner?

Feitelijk is er nog een tweede probleem. Dat zijn de aandeelhouders.

Je kunt wel willen afspreken dat als onze omzet en marge daalt de leverancier ook in zijn kostprijs moet dalen. Maar die leverancier heeft aandeelhouders die daar niet op zitten te wachten. Die misschien daarom na enige tijd niet blij meer zijn met dit partnership. En dan?

Strategisch partnership is daarom een leuke commerciële kreet maar met beperkte echt strategische waarde.

Maar, zoals gezegd, leuke analyse en nuttige tips voor wie het toch wil proberen.
Koos Overbeeke
Jan Verdonk
Auteur
Beste Koos,

Bedankt voor je positieve reactie. Op de 2 opmerkingen die je plaatst, wil ik graag ingaan. Je hebt helemaal gelijk als je stelt dat het wel erg zuur is als niet jouw strategische partner maar juist diens concurrent met de meest passende innovaties komt. Daarom is het zo belangrijk om
A. de juiste partner te kiezen. Zoals in het artikel reeds wordt gesteld: innovatie is geen kunstje maar een manier van leven dus kies een partner waarbij innovatief denken in de genen zit.
B. bij het samenstellen van de gezamenlijke visie innovatie een van de speerpunten te laten zijn. Bij de meeste strategische partnerships waaraan ik heb meegewerkt stond innovatie met afstand op nummer 1. Door het samen doorontwikkelen van processen, producten en diensten ontstaat een concurrentievoordeel dat tevens in de markt kan worden gebruikt. Ook KLM pakt het op deze wijze aan.
Dit alles geeft nog geen garantie dat de concurrent je geen stap voor kan zijn maar het betekent wel dat je die concurrent op de hielen zit.

Ook goed nieuws voor de aandeelhouders lijkt me als de onderneming waarin jij gelooft ook op de langere termijn zijn zaken voor elkaar heeft. Is voor jou als aandeelhouder alleen het korte termijn resultaat bepalend dan kun je inderdaad beter even wachten tot de strategische samenwerking zich begint uit te betalen. De aandelenprijs zal dan echter wel gestegen zijn.

Tot slot ben ik benieuwd waarom jij tot de conclusie komt dat een strategische samenwerking maar een beperkte strategische waarde heeft.

Met vriendelijke groet
Jan Verdonk
Theo Verbiesen
Mijn vraag is, wat denkt u van een strategische samenwerking van een gemeente met een service partner gerelateerd aan een N.V. ?

Meer over Samenwerking tussen organisaties