Een solide strategie zorgt voor focus en gaat ‘all-in’

Cover stories

Waarom heeft de Bijenkorf nog steeds bestaansrecht en heeft V&D het niet gered? Het antwoord op die vraag is eigenlijk simpel: de Bijenkorf heeft met haar strategische keuzes op tijd op de veranderende marktomstandigheden ingespeeld en V&D niet. De Bijenkorf koos er in haar nieuwe strategie voor zich volledig op het hogere segment te richten. Vervolgens werd een aantal drastische maatregelen in het business model doorgevoerd, onder andere door het sluiten van vijf vestigingen. En daar gaat het om bij strategie: keuzes durven maken én hier vervolgens opvolging aan geven, tot in de haarvaten van je organisatie.

Topman Giovanni Colauto van de Bijenkorf: “We zijn een winstgevende onderneming. Wij maken de strategie los van de economische gang van zaken. Er zijn geen slechte regio's, a...

Eleonora
Ik wil even reageren op het verschil tussen de Bijenkorf en de V&D en ga daarbij even voorbij aan de rest van de overigens uitstekende analyse. De Bijenkorf was in de jaren ‘70-‘80 van de vorige eeuw buitengewoon inspirerend, vooruitstrevend, avantgardistisch en internationaal georiënteerd. Ze sloot naadloos aan bij de toenmalige glossy ‘Avenue’. Die inspiratie ging er in je jaren ‘90 geleidelijk uit. Ze heeft het nog even geprobeerd met fantastische ‘landen-acties’ om geleidelijk plaats te maken voor een saaie, brave periode waarbij ze langzaam op de V&D ging lijken. Mindere kwaliteit, doorsnee aanbod. De winkels van respectievelijk de VVD en het CDA groeiden naar elkaar toe. Door de opmars van blingbling-merken koos de Bijenkorf voor de veilige haven van het Grote Geld en lijkt ze meer op een Russische strass-toko dan op die futuristische, kleurrijke, creatieve, internationale en inspirerende zaak van welleer. Voor mij is de Bijenkorf al járen een soort V&D+. Toonaangevend is ze allang niet meer, mede door de gekozen strategie. Een winkel voor de massa met een hang naar would be luxe. Zo zonde.

Meer over Strategie ontwikkeling en uitvoering