Strategie in drie

Cover stories · Boeken

Inleiding

Strategie in drie is een compact en toegankelijk boek. De auteurs laten de belangrijkste gedachten uit de strategieliteratuur de revue passeren waarbij ze de vaak abstracte beleving van het begrip strategie proberen weg te nemen door verbanden te leggen tussen theorie en praktijk.

Eppink en Bossink hebben conform hun voorwoord het boek geschreven met de intentie om studenten, managers en staffunctionarissen (in profit en non-profit) zowel van een handleiding als een naslagwerk te voorzien om hen wegwijs te maken in strategieland. In deze recensie zullen wij het boek daarom hierop beoordelen.

 

 

Opzet van het boek

Strategie wordt door de auteurs in ruim 250 pagina’...

luuk
In commentaar op het boek wordt het ontbreken van Treacy & Wiersema als een gemis opgevat. Ik kom deze kennis bij vele managers tegenwoordig tegen en weten daar allen wel iets over te vertellen. Het lmodel lijkt wel een hype.
De nadelen van het model zijn m.i. groter dan de voordelen. De juiste focus kan wel worden bepaald maar in hoeverre de andere kwadranten dan moet worden ingevuld blijft te vaag. Hoe verdeel je de juiste aandacht om het (minimum) niveau te behalen? Verder ben ik veel meer van mening dat Operational Excellence een voorwaarde is voor alle te voeren strategieën en het succes van een organisatie in de markt. Zonder geen Operational Excellence geen succes!
Kortom dit model kent duidelijk zijn beperkingen.

Meer over Strategie