Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
MAAR:
-hoe wil je omgaan met grote aantallen? Ik werk zelf voor een b2b organisatie en we hebben zo'n 20.000 klanten.
-hoe wil je bij dergelijke aantallen in je matrix stoppen? Zowiezo mis ik een methode om uit te rekenen wat nu klanten zijn die je geld kosten en opleveren (in ons crm-systeem zit dat wel obv van Activity Based Costing gekoppeld met erp-systeem en bw; een agent bij ons kan zelfs zien of een klant die belt een " gouden " klant is of niet. In toekomst eventueel met nummerherkenning.)
-in een simpele database kan ik wel zien wie ik een folder heb gestuurd, maar daar kan ik geen actie aan koppelen. In een geautomatiseerd systeem (volgens jouw woorden een duur crm-systeem) kan ik niet mijn telesales aansturen.
Groeten,
Peter Anson
[Uit je ervaring bij de KPN zul je misschien minder werkende methoden hebben ervaren, maar er zijn bedrijven die succesvol hun crm-systemen inzetten. De KPN HAD zeker goede ideeen had met hun zakelijk kpn.com, incl. klantherkenning en een dynamisch aanbod van producten obv profiel of eerdere contacten. Traagheid van het systeem en en slechte wisselwerking met de comm binnendienst]
Dit herken ik helemaal!
De Relatiematrix is een eenvoudige managementtool om tot succesvol relatiemanagement te komen.
Ik ga dit dan ook zeker uitproberen.
Bedankt voor je reactie. Mijn betoog is er geen tégen CRM, maar vóór het ambachtelijk handwerk van de manager. Ik begrijp heel goed dat van grote groepen klanten, aan wie relatief weinig verdiend wordt, niet een persoonlijk dossiertje kan worden bijgehouden. Dat CRM als de ultieme belofte wordt gepresenteerd (zoals dat ooit ook met ERP gebeurde - inmiddels gelogenstraft) vind ik wel wat doorgeslagen ja, vandaar misschien die wat sarcastische toon.
Dit artikel beoogt vooral een eenvoudig maar doeltreffende toolte bieden, waarmee managers (of wie dan ook) hun persoonlijke relaties gemakkelijk kunnen managen. Je ziet nogal eens (zoals ik in het voorbeeld schets), dat veel mensen neigen naar disproportioneel contact met onbelangrijke relaties. Voor die relaties ben JIJ namelijk wel belangrijk. Verder is het verleidelijk tijd te besteden aan bestaande, goede en belangrijke relaties en de wat minder goede, maar belangrijke relaties te laten versloffen.
Jij vat het veel beter samen dan ik dat kan. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen met deze tool. Laat het weten t.z.t!
De aloude ideeen van Michael Porter (Competitive Advantage) en het Nalebuff (Spelen met de concurrent - co-optitie) zijn zeer waardevol als we even de stap zetten van bedrijfstakken en bedrijven naar het individuele niveau van de manager. De manager vertegenwoordigt immers het bedijf (of dan toch een belangrijk deel ervan).
In analogie van Porter zou ik stellen dat het belang van een relatie wordt bepaald door het concurrentievoordeel dat hij/zij u kan verschaffen (partner) of kan ontnemen (concurrent). Voor dit laatste geldt: houdt uw vrienden bij u, maar uw vijanden nog dichter!
Nalebuff volgend is het belangrijk om na te denken of uw relatie altijd uw concurrent of partner is of dat het misschien sterk wisselt van uw verkoopkans.
Als laatste: als u een relatie aanhoudt die noch partner noch concurrent is, dan is het misschien gewoon uw vriend.
CRM gaat echter verder. Hoe richt je nu je organisatie en haar bedrijfsprocessen dusdanig in dat deze koesterrelaties en potentials ook binnen de gehele organisatie herkend en als zodanig erkend worden in de service- en dienstverlening. Dat dit niet alleen door IT-systemen zijn op te lossen lijkt me evident.
Heel aardig om de concurrentietheorieën er bij te pakken, die kunnen heel goed dienen om na te gaan of een relatie belangrijk is of niet.
Fred Akkerma
De softe aspecten kunnen de criteria vormen voor de vraag of een relatie goed is of niet. Inderdaad een nuttige verdiepingsslag van de Relatiematrix.
Fred Akkerma
Volgens mij die van outlook ook. ?
anyway, ik had altijd
karma en credits als eigenschap,
waarbij karma staat voor hoe hard ik iemand nodig heb / kan gebruiken (uw belangrijkheid) en
credits is dan hoeveel zo iemand nog aan aandacht krijgt wegens goodwill.
Het is in elk geval aardig te zien dat het ordenen van je adres boek onder 'relatie management' valt.
'Belangrijk' of 'Niet belangrijk' wijzigt met de tijd. Potentie wordt in dit systeem volkomen genegeerd, immers, een relatie die nu niet belangrijk is zal dit in de toekomst ook niet meer worden, want wordt per direct rücksichtloos afgeschreven.
Goed en Niet Goed zijn eveneens kromme meetinstrumenten. Wanneer is een relatie 'goed'. Definieer een meetlat waarlangs u uw 20 beste relaties eenduidig kunt vergelijken. Dat lukt niet.
Een zwart-wit methodiek die mi. volstrekt onbruikbaar is om relaties te beheren en hoogstens een idee geeft van de relatie waarde op een specifiek moment.
Moet u natuurlijk wel dat moment vastleggen...
En waar u het toen over hebt gehad...
En wat zou worden opgevolgd...
En dat systeem bestaat al lang. Het heet agenda.
Vriendelijke groet,
Mark Huijts
Natuurlijk is het verleidelijk een eenvoudig model ingewikkelder te maken. De nuances die u aanbrengt zijn vanzelfsprekend terecht. Ik zal niemand aanraden blind te varen op de Relatiematrix, maar gewoon uw denkvermogen te blijven gebruiken. Het is een hulpmiddel, niet meer en niet minder. Dus ja, een relatie kan potentie hebben, kan veranderen, kan verberen en ja: je hebt goed, vrij goed, zeer goed etc.
Maar eerlijk gezegd geloof ik in de kracht van de eenvoud. Het onderhouden van een systeem van vier hokjes zal voor veel managers al een grote uitdaging vormen. Voor mij zelf wel in elk geval.
En tja, een agenda is zonder meer een nuttige managementtool. Maar zaken over relaties vastleggen is nog wel iets anders dan er een beoordeling aan koppelen. Juist dat laatste vergeten we zo vaak.
Relaties zijn weliswaar geen nullen en enen maar feitelijke gedragingen (die het gevolg van gevoelens zijn), kunnen wel degelijk met behulp van bits en bytes interpretabel worden gemaakt.
Wie zijn CRM applicatie leven wil inblazen zou kunnen overwegen langs deze lijnen te denken. Dan ondersteun je de medewerkers in de klantkontaktzone met informatie over kwaliteit van de relatie die hun bedrijf met de klant heeft. Los van het feit dat dit soort info (klantprofielen) zeer interessante strategische informatie is (van focussing tm demarketing -> Customer Value Management), activeer je commerciële- en servicemedewerkers door de aard en inhoud van het aanstaande klantkontakt te indiceren.
Ik houd mij al enige jaren bezig met het ontwikkelen van algoritmen die de klant-bedrijf relatie in kaart brengen. Wie daar een vraag over mocht hebben, hij of zij sture mij gerust een mailtje.
Groet
Rob Kempen