Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Kortom de titel zou moeten zijn: Stop met doelloze uitvoering van communicatie en reclame. Maar dat bekt natuurlijk niet zo lekker. Dit stuk leidt in ieder geval tot mooie discussie: Wat is marketing?
Er wordt namelijk betoogd om juist wel meer marketingstrategie in te zetten, en niet "gewoon maar" dom meer promotie voor je product te maken om marktaandeel te winnen.
De juiste titel is dus:
Stop met meer promotie! Herijk eerst uw marketing strategie!
Titel is uitdagend en nodigt uit tot lezen. Je had kunnen afsluiten met een verwijzing naar de titel en concluderen dat ..........
Lees graag meer van je.
Koos Overbeeke
hierdoor wordt meerwaarde gecreerd voor de consument/afnemer.
Promotions zijn een korte termijn tool in het arsenaal van tactics.
Marketing strategie is gebaseerd op het differetieren van het aanbod en het creeren van meer toegevoegde waarde op de gekozen doelgroep(en)
van unique selling proposition naar multiple selling proposition!
Het artikel stuurt in de juiste richting , maar de titel is dom gekozen!
Het geeft ook aan dat Marketing weggezakt is tot promo tool en niet langer als Strategisch
Management voor de Directie wordt gezien.
Neem veel partime HBO'rs en zet ze bij elkaar op de afdeling marketing/communicatie.
Laat ze veel korte termijn acties bedenken voor de salesmanager.
En voila, voor dat je het weet zit je in de "Ditch""
9 van de 10 denken dat het een vorm van reclame, promotie of verkoop is. Voor mij staat marketing voor 'strategische commerciële beleidsvorming' of 'ondernemingsstrategie' als je daarmee stopt, stopt je met je bedrijf.
Echter het artikel lezende blijkt eigenlijk dat de schrijver 'marketing' ook als 'strategische commerciële beleidsvorming' ziet...bij nader inzien dan misschien toch wel een hele goede titel om het artikel te lezen en meer mensen dat mee te geven.
'Reclame is geen marketing, maar marketing is wel reclame'
Als je dat hebt gedaan dan is een aanpassing van je strategie, en je marketing niet overbodig.
Stop met marketing is misschien een beetje overdreven, verander je marketing is misschien beter.
Voeg daarbij je <a href='http://tijba.nl/' rel="nofollow"> online branding </a> strategie en je hebt het plaatje kompleet.
Zie voor presentatie: www.tijba.nl
Is dat nieuw?
Wat is marketing? In ons artikel zien wij marketing als het geheel aan activiteiten rondom waardepropositie, onderscheidend vermogen en interactie tussen onderneming en klant. Wat ons betreft is dat een strategische activiteit. De titel "Stop met meer marketing" is bewust gekozen om aan te geven dat er een verschil bestaat tussen 'meer van deze activiteiten' enerzijds en 'slimmere activiteiten' anderzijds. We verbinden dit verschil aan de ambitie van bedrijven om te groeien. Vraagt groei om 'meer' of vraagt groei om 'slimmer'. Afhankelijk van de marktpositie en het marktaandeel van een onderneming luidt ons antwoord: soms 'meer', maar veel vaker 'slimmer'.
Wat is marketing dan niet? Marketing is niet hetzelfde als onderscheidend vermogen. Marketing betekent niet altijd 'meerwaarde'. Sterker nog, in een verzadig(en)de markt kan marketing best wel eens 'minderwaarde' vertegenwoordigen. Marketing zien wij als een proces en niet als een eigenschap van een begrensd aanbod. Vandaar ook onze suggestie de marketingfunctie te herdefiniëren naar een businessmodelfunctie. Het differentiëren gebeurt dan niet periodiek in 'het aanbod' maar doorlopend door 'de aanbieder'. Anders gezegd (met dank aan de heer Noppe): "Marketing is in de eerste plaats een georganiseerd gedragssysteem". Dit betekent een automatische verschuiving van instrumentarium naar doelgroep. Dus niet 'hoe krijg ik mijn omzet omhoog' maar 'waar kan ik mijn klanten beter mee van dienst zijn'.
Een nieuwe boodschap? Zeker niet. Is hij daarom minder waardevol? In veel gevallen helaas niet. En voor een waardevolle boodschap kun je niet genoeg reclame maken ;-)
De juiste tekst is te gegeven in 3 sleutelwoorden:
Kritich kijken
Wees je bewust van wat en hoe
Verbeter dat wat je verbeteren kan.
Thees zei het al met minder woorden, je hebt in elk geval heel wat meer LOL.
De beste strategie voor mens en bedrijf.
De tijd dat ik onder de indruk was van “Onderzoek”, of gevestigde namen op onderzoeksgebied ligt al een tijdje achter me. Ook “grote namen” kunnen fouten maken, incompleet zijn, halve waarheden vertellen of warrige rapporteren. Zo ook in het artikel hierboven.
Voorbeeld
Stel dat de arts zegt: “Mevrouw Janssen, na uitgebreid onderzoek moeten wij u helaas vertellen dat de kans dat uw kindje binnen 3,14159 maanden sterft wel 67,6667 procent is.
Kijk, daar heeft mevrouw Janssen dus niets aan. Ze wil weten wat er aan gedaan kan worden? Toch? Het probleem is vaak niet het onderzoek, maar de interpretatie van de uitkomsten. Zo ook hier. Er worden een paar specifieke situaties genoemd die lijken paradoxaal te zijn. Maar IS dat zo?
Waar is bijvoorbeeld de oude vertrouwde MABA gebleven?
Voor de leken: MABA staat voor Market Attractiveness & Business position Assesment.
Kort door de bocht behelst het een matrix, waarin beide grootheden tegenover elkaar worden gezet. Hoe? Dat is voor elke branche en voor elk bedrijf anders. Maar de meeste ingrediënten zijn algemeen geldend of toepasbaar:
Voor Marktaantrekkelijkheid kunnen dat bijvoorbeeld zijn:
• marktgroei
• marktomvang (in aantallen)
• marktprijs
• marktgroei
• entree barrières
• koopgedrag
• samenwerking van concurrenten
• etc.
Voor Business Assesment kunnen dat o.m. zijn:
• marktaandeel (in absolute aantallen)
• kwaliteit van het product
• productiviteit van het bedrijf (omzet per kop)
• research & development
• korte ontwikkel cycli
• veel “volgers” bij de concurrentie
• prijs/hoeveelheid voordeel
• distributie aandeel
• logistiek
• service
• etc.
De manager geeft aan welke ingredienten van toepassing zijn en weegt die.
In deze analyse worden alle problemen , ook groei of niet, afgewogen. So what’s the problem? In je businessplan horen deze onderwerpen 1:1 doorgestoken gekoppeld te zijn met ELKE pagina die eraan vooraf gaat. Maar helaas, dat is slechts zelden zo. En dáar, precies dáár begint de trammelant.
Beschikbare structuren voor businessplanning
Dat er iemand rondloopt in je bedrijf die het woord “marketing” kan spellen is niet genoeg. Zorg dat die kennis in structuren, processen, formulieren terecht komt. Haal de Goddelijke zegen (en committent) van het glazen plafond. J, MET sanctie mogelijkheid.
Kwaliteit van het management
Stuur ze naar school als het moet. Reken ze af op eindresultaat zoals zichtbaar in de businessplanning.
Plausibiliteit
Zorg dat je iets of iemand hebt die de plausibiliteit bewaakt. Intern of extern. Zodat uitwassen als “stevige groei in een verzadigde markt” zonder aanwijsbare kosten in promotie en marktbewerking tot de schandpaal leiden.
Risico analyse
Waar zijn de ouderwetse plus / minus 20% sensitivity checks gebleven? Ik zie ze alleen nog bij zéér hoge uitzondering.
Cost Leadership
In toenemende mate zijn het de bedrijven die een voorschot op de marktontwikkeling durven nemen als het om investeringen gaat, die aan het langste prijs-eind trekken. Dat is niet alleen een kwestie van durfkapitalisten, maar vooral van een knettergoeie planning / forecasting.
Van de “A” van Altintig tot de “Z” van McKenZey.
Veel onderzoeken hebben een “cohort indeling”, ofwel enigszins representatieve snijdingen van de taart. Maar dat is statistisch vaak best wel grof. Jouw specifieke situatie is meestal nèt even anders. Wat heb je nou aan een cohort van konijnen, hazen, en cavia’s als je zelf marmot bent?
Betekent dat het einde van marketing als vakgebied?
Nee, helemaal niet. Sterker nog: dit is het begin van GOEDE marketing. Zorg dat je businessplan compleet is. Zorg dat de boel “doorgestoken” klopt. Anders gezegd: marketing heeft een schat aan ondersteuning tools opgeleverd. Maar de gemiddelde manager weet daar geen zak van. In bijna elke opleiding kom je marketing als hoofd- of bijvak tegen. Maar de parate kennis, laat stáán de ervaring, van managers met de marketing materie is dunner dan de haar van een kale kikker. En dáár zit het probleem. De verwijzing naar het artikel ‘Innovatie van businessmodellen’ is daar een voorbeeld van: stuitend oppervlakkig. Een disgrace voor het metier.
Voorkom dat u in de ‘The Ditch’ belandt
Kijk, da’s nou simpel. Zorg dat je al tientallen jaren beschikbare methoden snapt en ze goed kan hanteren en goed inzet. Ik ben het eens met de titel “Stop met meer marketing”, maar dan in de betekenis van “Snap wat je doet”. Doe als manager ^%$#% @^%$&^ %^&)-dôme je huiswerk. Zorg dat je het ook nog snapt als het een steekje dieper gaat. Zorg dat je bijblijft. Bedenk als manager dat jouw onkunde wordt afgerekend over de ruggen van je medewerkers, hun gezinnen en je klanten. En last but not least: zorg dat je je boven modaal inkomen, je onkostenvergoeding, je leasebak, je parkeerplaats en de inrichting van je werkkamer WAARD wordt.
Dus: stop met minkukel marketing. 10 seconden Googelen op "MABA analyse" levert je ALLES wat er te weten valt, inclusief een Excelletje om het te doen.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent