Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Als een product niet eenvoudig en snel te repareren is, kan geen sprake zijn van kwaliteit. Als bv een automerk zichzelf als 'premium' omschrijft, terwijl reparaties omslachtig en kostbaar zijn, is er dan niet gewoon sprake van een rotauto?
'Kwaliteit' wordt ook weer als argument erbij gesleept in de discussie over overbetaalde topmensen. Kwaliteit heeft z'n prijs, zeggen de zelf. Het is inmiddels een leeg begrip geworden, met een dubieuze werkelijkheidswaarde.
Punt is dat je heel sterk moet staan om de kwaliteit van iets te betwisten, als de leverancier staalhard zegt dat het kwaliteit is.
Er is sprake van kwaliteit als een product of dienst zich bewezen heeft. Consistent goed functioneren. Fleischmann-modeltreintjes, Noord-Hollandse boerenkaas, of Westmalle trappistenbier, dat is kwaliteit.
Maar dan nog is kwaliteit niet meetbaar.
Groeten van de kwaliteitsfilosoof
Bedankt voor je reactie. Helemaal mee eens!
Statusupdate:
Vandaag, 10 (!) dagen nadat ik mijn machine heb aangeboden, heb ik maar eens naar het Amac Service Centrum gebeld. De, overigens zeer vriendelijke, medewerker moest uitzoeken hoe het zat, want het computersysteem gaf geen duidelijkheid op mijn vraag hoe het stond met de reparatie. Na langdurig wachten onder kalmerende harpmuziek kreeg ik te horen dat ze mijn reparatie naar voren zouden halen omdat het een relatief eenvoudige ingreep was! Maar....de nieuwe accu zou nog besteld moeten wordenen ze zouden hun best doen het "nog deze week" in orde te maken! Nogmaals: het is op dit moment al 10 dagen geleden dat ik mijn machine ter reparatie heb aangeboden. Als hij eindelijk klaar is heb ik het ongeveer 12 a 14 dagen zonder laptop moeten stellen voor het vervangen van een simpele accu. Een klusje dat in de praktijk 5 minuten duurt.
"Het was erg druk" zei de vriendelijke medewerker mij nog. Geen reclame voor Apple als er zoveel machines in reparatie zijn. Blijf rondwentelen Steve!
Nu ik alweer jaren Kubuntu gebruik, heb ik 'Ubuntu-On-A-Stick' en een Eee-PC als backup.
Daarnaast kopieer ik elk weekend mijn Firefox-maildirectory naar stick.
Het laatste is een nobrainer die een paar seconden werk kost.
Kwaliteit is wat de klant ervaart. Niet wat de leverancier er in stopt, alle kwaliteitsprocessen en methodes ten spijt.
Dat het een steeds lozer begrip wordt onderschrijf ik geheel. Wel merk ik dat het begrip kwaliteit vooral gegeven wordt door mensen uit proces en technische bedrijfsomgevingen. Het is stand houden van een eigen mythe? Goede marketeers hebben juist weinig met de klassieke invulling van kwaliteit. De succesvolle introductie van de iPod een aantal jaren terug is daar het bewijs van. Een 'niets mis mee' apparaat, dat overigens niet eens de eerste in de markt was. Maar het was vooral anders en hip. En dat telt.
Naarmate er meer over kwaliteit wordt gepraat, wordt er minder kwaliteit geleverd.
Heeft U Fleishmann of Westmalle ooit over kwaliteit horen spreken? Nee, natuurlijk niet, dat leveren ze gewoon, net als die groenteboer mij mij op de hoek, die weet wat ik graag eet en het dus op voorraad heeft.
Overigens zit kwaliteit in Mensen en niet in Procedures. Zonder de 'kwaliteitsgarantie'-procedure van Apple zou die jongeman in die Amac winkel u waarschijnlijk best even hebben willen helpen. Maar ja, heden ten dage is DE PROCEDURE heilig geworden.
Mijn advies: koop waar niet over kwaliteit wordt gesproken!
Ik kan er eigenlijk niets aan verbeteren of toevoegen, maar benadruk wederom dat kwaliteit niet meetbaar of aantoonbaar is door het afvinken van eisen of criteria, noch dat je het krijgt door heel hard en vaak 'kwaliteit' te roepen.
Kwaliteit leveren motiveert. Als ik voor een klant schrijf, of het nu een web-berichtje van acht regels is, een persbericht, journalistiek verhaal of een nieuwsbrief; het moet zo goed zijn dat ik het aan anderen kan en wil laten zien.
Echte kwaliteit kopen motiveert ook; je bent trots, want je hebt iets moois in handen. Meestal zul je kwaliteit intuïtief herkennen.
Kwaliteit betekent wel kritisch kijken en blijven werken. Je kunt er niet vanuit gaan dat iets wat goed is ook vanzelf goed blijft.
Ik ben benieuwd naar verdere reacties!
Ik ben zeer recent overgestapt naar Apple maar had de pech dat de Macbook "DOA" was, oftwel de trackpad werkte niet naar behoren.
Deze reseller in het zuiden des lands heeft het probleem eerst zelf proberen te verhelpen (kon de Macbook na een dag alweer ophalen). Nadat dit niet mocht baten had ik de keuze uit het vernieuwen van de gehele trackpad (zou binnen enkele dagen klaar zijn) of de Macbook omruilen voor een geheel nieuw exemplaar.