Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Dank voor de handige survivaltips. Maar ik heb eens een beetje zitten doordenken. Het idee dat hetzelfde bedrijf zo lang mogelijk zou moeten voortbestaan, honderden jaren, eeuwenlang, is dat misschien niet ook een beetje achterhaald? Goed, ik stond te treuren bij de lege en gesloten opgeheven V&D op Hoog Catharijne, alsof daar een orkaan doorheen was geraasd, zo zag dat er uit. Dat ikzelf als sterfelijk mens de V&D nog eens zou overleven, dat had ik echt toch nooit van zijn leven gedacht! Maar misschien is dat gewoon de nieuwe tijd, alles verandert veel sneller, en bedrijven leven veel korter. Het zij zo? Die eeuwige waarheid staat misschien al lang in Job 1 vers 21: "De HEERE heeft gegeven, en de HEERE heeft genomen, de Naam des HEEREN zij geloofd!" Medewerkers die de ondergang van hun sterfelijke bedrijf overleven, die zullen dus wel vaker op zoek moeten naar werk elders. En als het daar allemaal anders gaat, ja dan zul je je wel moeten aanpassen. Misschien wordt dat dan wel de nieuwe manier van veranderen? Moeder natuur heeft dan besloten, zou Darwin zeggen. Groetjes, Guus
Verder is het een mooie opsomming van net iets anders geformuleerd/ geprioriteerd hedendaags gedachtegoed. Ieder voordeel heeft echter ook zijn nadeel. Door het net iets anders te formuleren en prioriteren draag je bij aan het creëren van een grote verscheidenheid aan net iets anders uitziende 'bomen', waardoor de 'leek' uiteindelijk het bos niet meer ziet. Dat ligt op zich niet aan het artikel, maar is een gedachte die in mij opkomt als je heel veel van dit soort artikelen leest.
En nu we het toch over (a)sociaal darwinisme hebben, laten we daarbij goed beseffen dat volgens Darwin helemaal niet van te voren vaststaat hoe een soort gaat overleven. De omgeving verandert, maar hoe je overleeft kan op verchillende manieren. De ene soort gaat vliegen, de andere soort gaat in de bomen klimmen om te overleven. En een bedrijf gaat niet altijd overleven door nu maar de hele verkoop via internet te laten verlopen. Je kunt ook overleven door een voldoende aandeel te houden in de verkoop via de 'traditionele winkels', of nog een andere creatieve manier van winkelen die we tot nu toe nog niet bedacht hebben. Er is vast nu iemand bezig om die nieuwe uitvinding te doen van het post-online winkelen. Al je kaarten op online-overleven zetten is een managementmythe, zoals elders al te lezen valt op deze website. Ik zou zeggen: hou de creativiteit erin. Groetjes, Guus
Van een start-up een succes maken is hartstikke moeilijk. Start-ups zijn meestal ZZP-ers en kleine bedrijven. Daar gaan er relatief 2x zoveel van failliet dan grote bedrijven (zie link beneden). En er zijn nog (veel) meer bronnen die hetzelfde aantonen. De cijfermatige basis voor het populariseren van start-ups lijkt dus erg wankel.
https://www.kvk.nl/download/Jaaroverzicht%20Bedrijfsleven%20Nederland%202016%20versie%20US7_tcm109-433766.pdf
Vriendelijke groet,
Leon Dohmen