Wat is het nut van spreekwoorden voor een organisatie? Het aardige van spreekwoorden en gezegden is dat ze een collectieve ervaring beschrijven en doorgeven. Wetenschappelijk verantwoord onderzoek over hoe organisaties het beste kunnen innoveren is voor een deel wel samen te vatten in spreekwoorden.
Spreekwoorden dienen als checklist in verschillende stadia van het innovatieproces.
- Bezint eer ge begint?
Hoewel ondernemen risico nemen is, kan het volgens het gezegde ‘bezint eer ge begint’ geen kwaad een project met mogelijk verstrekkende gevolgen eerst eens grondig te overwegen en naast de baten ook de kosten en risico’s af te wegen. - Elke verandering is nog geen verbetering?
Bij een innovatie is altijd de grote vraag of de voordelen ervan wel duidelijk zijn en opwegen tegen de nadelen. Een integrale afweging hoe de voor- en nadelen zich voor de verschillende betrokken partijen tot elkaar verhouden kost tijd maar levert waardevolle inzichten op. - Is stilstand achteruitgang?
Als het lijkt of de prestaties van de organisatie zonder innovaties of verbeteractiviteiten toch mooi op peil blijven, moet men zich afvragen hoe het zit met de prestaties van de concurrenten. De relatieve prestaties gaan in zo’n geval achteruit. Denken aan een stabiele omzet en winst is niet verkeerd maar in een sterk groeiende markt is het oordeel minder positief. - De kost gaat voor de baat uit?
Het komt maar zelden voor dat klanten al betalen voor iets wat een leverancier nog moet ontwikkelen. Dus draagt de organisatie de kosten en hoopt ze die uit de baten die pas na de introductie binnenkomen terug te verdienen. - Voorkomen is beter dan genezen?
Een medewerker die door zijn negatieve gezeur voorkomt dat er onnodige fouten gemaakt worden is wel eens lastig maar misschien wel net zoveel waard als de overoptimistische creatieveling die nooit beren op de weg van zijn projectideeën ziet. - Elke dag een draadje is een hemdsmouw in een jaar?
Dit spreekwoord leert dat gestaag elke dag een klein beetje voortgang boeken uiteindelijk toch een significant resultaat oplevert. Als continu verbeteren niet genoeg aandacht krijgt in een organisatie vergeet men dit spreekwoord in de praktijk te brengen. - Oefening baart kunst?
Alle activiteiten lijken in het begin moeilijk maar wie iets vaker doet en het onder de knie begint te krijgen, die krijgt er plezier in en het gaat ook steeds makkelijker. Zo is het ook met serieus en planmatig innoveren in een organisatie die slechts te hooi en te gras eens een verandering bedacht en invoerde. - Meten is weten?
Vertaald naar organisaties kan je met dit spreekwoord twee kanten op. Enerzijds die van wat je meet aan prestatie-indicatoren verbetert bijna automatisch. Anderzijds die van “We denken te weten wat de klant wil, maar hebben we dat wel goed gemeten?” of het simpel navragen van de precieze maten van de machine die de fabriekshal in moet, in plaats van aan te nemen dat de deuren wel groot genoeg zijn. - Een goed begin is het halve werk?
Dit spreekwoord is bij uitstek op (innovatie-)projectmanagement van toepassing. Het maken van een goed projectplan en het daarbij doordenken van het hele traject van nu naar het resultaat en terug vanuit het gedroomde resultaat naar de huidige situatie vergroot de kans op succes enorm. - Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald?
Het idee dat je een project soms beter in een vroeg stadium kan stoppen is in dit spreekwoord mooi verwoord. Het simpele feit dat dit spreekwoord is ontstaan illustreert al dat men uit overmoed of onnozelheid soms maar doorgaat totdat het fiasco niet meer te ontkomen is.
Bron: dr. ir. L.J. Lekkerkerk. Auteur van het hieronder genoemde Ebookje
Meest gevraagd in Innovatie organiseren
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.
Gerelateerde artikelen
Zingeving in werk en organisatie
Zinvolle Innovatie waar je echt op vooruit gaat, is de toekomst
Arjan Polhuijs
18486
1
Innovatie
Hoe ontketen je de innovatiekracht van je medewerkers?
Stefan Stremersch
28518
0
Innovatie
Innoveren in bestaande organisaties
Misha de Sterke
9467
0
Innovatie
Leidinggeven aan het onbekende
Simon van der Veer
25729
0
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO