Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Het is juist dat er binnen de markt van personal coaching sprake is van weinig professionalisering en wildgroei. Per slot van rekening kan iedereen zich personal coach noemen en wordt er weinig geinvesteerd in deskundigheidsbevordering.
Binnen Coaching at Work staan professionalisering en deskundigheidsbevordering wel centraal. In dit geval wordt er bij personal coaching altijd tussentijds geevalueerd en na toestemming eventueel via interventie van derde deskundigen de personal coaching voortgezet.
Personal coaching dient te voldoen aan een belangrijk kenmerk en dat is "resultaat". Is het resultaat er niet dan is in elk geval de personal coaching niet geslaagd. In juridische zin kan er zelfs sprake zijn van wanprestatie.
(niet goed, geld terug!)
Personal coaches die zich binnen een professionele organisatie bundelen kunnen garantie geven op de kwaliteit en het resultaat van de coaching. Via deze organisatie wordt geinvesteerd in deskundigheidsbevordering en kwaliteitsbewaking. Dit mede via de selectie van de personal coaches.
Vriendelijke groet,
Dirk Gorthuis
Coaching at Work
Allereerst omdat zij in hun dagelijkse praktijk al te maken krijgen met een zeer grote verscheidenheid aan 'personalities' en - als het goed is - daar hun werkwijze precies op afstemmen.
Ten tweede omdat de invloed van het coachingproces niet geheel in harde cijfers valt uit te drukken. Je kunt persoonlijke productiviteit meten en je kunt voor het behalen van doelstellingen een waardecijfer geven.
Maar er is geen normatieve indicatie voor persoonlijke groei, voor persoonlijke kracht en voor de overtuigingskracht van iemand waardoor hij/zij sneller draagvlak krijgt voor zijn ideeën. Noch kun je de mate van enthousiasme meten die hij of zij in het werk hervindt en de positieve invloed daarvan op zijn directe omgeving.
Is een coach goed in zijn vak, dan kiest hij voor een eclectische aanpak, die hij telkens afstemt op zijn coachee en zelfs op sfeer en gemoedstoestand van dat moment.
Als coach hoor je daarom over een breed pakket van inzetbare methodieken te beschikken die je inzet om de coachee een beter inzicht in zijn of haar eigen mogelijkheden te bieden.
De enige maatstaf voor het beoordelen van een coach ligt m.i daarom in de mate waarin hij/zij een afdoende antwoord vindt op de aloude vraag aan de coachee: "Wat wil jij uit onze relatie halen?" De enige die het resultaat hiervan kan beoordelen is allereerst vaak de coachee zelf en daarna pas de eigenlijke opdrachtgever, die de door de coachee bij zichzelf waargenomen veranderingen eveneens gaat ervaren.
Zolang een coach zich volledig richt op het gezamenlijk zoeken van een antwoord op de coachingsvraag, is hij/zij goed bezig. Dan vinden ze gezamenlijk het gezochte antwoord op de coachingvraag.
Co Gersen is management coach bij
Backstage Comco