Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Wat betreft de vraag over de hype, kijk hier eens
<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/dm9GxGbZKvI&hl=nl_NL&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/dm9GxGbZKvI&hl=nl_NL&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>
Kunnen dure en slecht werkende CRM-systemen niet beter worden vervangen door goedkope, goed werkende CRM-systemen?
Hoe komt het dat ze slecht werken? Dat ligt toch meestal nauwelijks aan de software en grotendeels aan de organisatie er omheen, het gebrek aan samenwerking, regie op relaties, doel- en klantgerichtheid van de organisatie. Los je dat op door met sociale media aan de slag te gaan?
Sociale media zijn geen hype en zullen zeker blijven. CRM-systemen kunnen steeds gemakkelijker informatie importeren uit sociale media, maar zullen niet verdwijnen. Organisaties hebben namelijk niet genoeg aan de informatie die hun relaties zelf via sociale media bijhouden. Als ze daar genoeg aan zouden hebben, kunnen ze hun systeem beter opdoeken en een electronische kaartenbak aanschaffen. Dan is een CRM-systeem inderdaad te duur voor wat het doet.
CRM-systemen en sociale media kunnen je klantgerichte strategie slechts ondersteunen. In plaats van het CRM-systeem de schuld te geven en snel door te rennen naar het volgende middel, sociale media, kun je je beter afvragen hoe je snel concrete verbeteringen in doel- en klantgerichtheid binnen je organisatie tot stand kunt brengen.
Overigens, het is zeer de vraag of de 'recentelijk overleden relatie' die je noemt zijn status op LinkedIn of Facebook op tijd voor zijn verjaardag bijwerkt....
Er zijn ook betaalbare en gebruiksvriendelijke CRM systemen die social media integreren. 'Best of both worlds !?'. Iedereen kan / mag het zelf gratis en vrijblijvend testen via http://www.perfectviewcrm.nl. Ik nodig iedereen van harte uit dit te doen.