Besluitvorming bij de overheid is verbonden met traagheid. Kan het anders? Daar komt wel wat voor kijken. Ambtenaren, al of niet versterkt met adviseurs, moeten met de verantwoordelijke leiding het proces van menings- en besluitvorming op goed gekozen momenten indikken en versnellen.
- 100 dagen voor een gezamenlijke aanpak
- Zo snel is de overheid niet…
- Goede redenen voor traagheid
- Een onmogelijke opgave?
- Eén dag is vaak al genoeg
- Oplossing dichterbij en nog energie over voor de uitvoering
100 dagen voor een gezamenlijke aanpak
Begin februari: het regeerakkoord is bekend. Het is CDA, PvdA en ChristenUnie gelukt om onder de bezielende leiding van informateur Wijffels twee maanden na het begin van de onderhandelingen het regeerakkoord rond te krijgen. Het nieuwe kabinet past het motto ‘samen ...
Ik noem dit de 'soepsteen'-aanpak. Dat is een magische steen waarvan je met wat water soep kan trekken.
De soep wordt beter als je er wat wortelen door doet: adviseurs hebben zich al voorbereid, kost dit geen tijd?
De soep wordt nog beter als je geen water gebruikt, maar bouillon: Speedconsulting vraagt om een goed uitgewerkt programma. Dat programma hebben de kaboutertjes zeker opgesteld.
Wat kruiden erdoor kan ook geen kwaad: je zal de betrokkenen met wie gesproken wordt moeten opsporen en opporren.
Speedconsulting werkt misschien bij onderwerpen die je binnen één dag van alle kanten kunt analyseren. De voorbeelden die het artikel noemt vallen daar niet onder.
Flikker maar achter de conifaeire . . .
zei Wim Sonneveld. Dat doet het ene kabinet na het andere. Niet de ellenlange besluittermijnen zijn het probleem, wellicht óók niet het “kool-en-geit”karakter van veel wetgeving. Maar oplossingen die aan de oorzaak niets doen (aspirientjesoplossing) en oplossingen in de uitvoering vastlopen. Vaak gewoon slordig werk. Maar wel een hoop heisa over relatief onbelangrijke zaken. Kijk even (just for fun) op http://www.minaz.nl/ministerraad/kabinet_1945/index.html en zie waar kabinetten op gesneuveld zijn. Op hoofdzaken? Nee, trivialiteiten. En niet af en toe, maar bijna ELKE val van een kabinet.
Een niet willekeurige greep uit zaken die in de uitvoering problemen geven:
• Artsen staan nog steeds niet onder de “E” van “Euthanasie” in de gele gids
• Waar is die West-Oost verbinding voor vrachtwagens? (Duitsland heeft Noord-Zuid op orde en België West-Oost. Dááááág Rotterdam.
• Waarom een TGV die super terreur gevoelig is?
• Toestaan dat in aanvliegroutes van Schiphol gebouwd wordt (of in uiterwaarden)
• Abortus formeel nog in het wetboek van strafrecht
• Recent: het WMO drama
• Recent: het ziekenfondsdrama
• Recent: 80 km zones die niet werken (terugdraaien ho maar)
• Arts die de patiënt toestemming moet vragen om een dossier in te zien bij collega
• Waar blijven de projectministeries?
• Informatisering in de jeugdzorg
• 2007: nog steeds kunnen regio van politie niet in elkaars spullen kijken
• de AOW
Ja, dan hebben we nog de AOW. Die wordt onbetaalbaar. Nou, is DAT even een verrassing? Dat wist het CBS al vlak na de oorlog te voorspellen. Als alle kabinetten het politieke lef gehad hadden om elke jaar 1,5% in te lopen, was het hele probleem één generatie opgeschoven zodat de inkomsten gelijke tred houden met toe- of afname van de bevolking.
En na dit alles de 100 dagen “oriëntatie periode”. Wat daar uitkomt gaat over hondenpoep, onveiligheid en hangjongeren. Hier komt geen suggestie uit voor een deltaplan, een nationaal innovatie plan of iets dergelijks. IJZERSTERK. Een passende kreet zou zijn “De buurt stuurt”.
“Landgenoten, er is nog véél te doen” sprak HM een paar jaar geleden in de troonrede. Dat vonden we erg leuk: in no time waren er email meldingen en ringtones met die tekst. Ze sprak deze maal niet in “pleurales majestatisch”, want dan moest ze wellicht ZELF aan de slag.
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer