SLA EENS EEN AMBTENAAR!

Ambtenaren klagen over geweld. De kaartjesknippers bij de Staatsspoorwegen, de baliemedewerker bij de Sociale Dienst en de wielklemmers van Stadstoezicht. Hun ‘klanten’ komen er soms met woorden alleen niet meer uit.
Natuurlijk ben ik tegen elke vorm van geweld, maar soms begrijp ik die ‘klanten’ wel. De menselijke maat is aardig zoek. Waarom zou een corrigerend tikje op zijn tijd dan niet mogen?

Mijn stad is opgedeeld in 15 hele kleine gehuchtjes met even zoveel Napoleons aan de leiding. Ook mijn Stadsdeel heeft zo’n Napoleon die de meest vreemde capriolen uithaalt. Wij wonen al jaren met plezier tegenover het Centraal Station. Meer dan een jaar lang nu bevolken Roemeense straatmuzikanten het stationsplein. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Vaak al om half acht 's ochtends. Het i...


Jos Steynebrugh
Walther,
waar is je anders zo lucide positief creatieve referentiekader gebleven? Vroegtijdig door een alcoholhoudende oliebol getroffen? Het probleem zit em helemaal niet in de ambtenarij, maar in de “vrije marktwerking”, opgefokt door een flinke communicatiestoornis.

Wat gebeurt (ook in Den Haag)?
Zij die spelen, roven en stelen niet. Da’s één.
WÀT ze spelen is onze eigen schuld. Hun muziek is streek georiënteerd en varieert van dorp tot dorp. Ze zien hun eigen muziek vaak als “,minderwaardig”. Zelfs mijn zéér erudiete vriend in Barcelona vindt Flamenco iets voor “het volk”. Zoiets als André Hazes of de Zangeres Zonder Naam in Nederland. Zij denken dat wij “Tulpen uit Amsterdam” leuk vinden, dus is DÁT wat ze spelen. Wij begaan de domheid om deze repertoirekeuze met een “oprotpremie” van 50 eurocent te belonen. Da’s natuurlijk fout. Misverstand wél compleet.

Maar het kan anders.
Ik vraag aan de muzikale nomaden of ze iets uit hun eigen land willen spelen. Iets wat ze ZELF mooi vinden. Iets wat ze echt beroert. Beheers je de taal niet? Wijs op je hart en maak een gebaar van spelen. En dan gebeurt er iets héél anders: de mooiste melodieën worden tevoorschijn getoverd. Die beloon ik dan met een vijfje of een tientje, al naargelang er tranen van ontroering zijn geplengd door mij of mijn partner. De andere gasten op het terras tasten bij dit soort repertoire dieper in de portemonnee dan anders. Iedereen blij.

Kijk, dat wij botte Hollanders nou niet verder kunnen telen dan 3 of 4 in muziek is een gegeven: paplepel of tepel bepaald. Eenmaal in de zoveel jaar komt er een 5-delige maat voorbij (Dave Brucbeck) of een 9 (Westside story) and that’s it. Maar zij maken muziek in 5, 7, 11 13 of 17-delige maat. Da’s andere koek. Moet je wel van LEREN houden.

Hetzelfde geldt voor de toonsoorten, toonladders, akkoorden en modulaties. Do-re-mi-fa-sol-la-ti-do is wat wij jongens uit de polder “weten”. Alles wat daar buiten valt is “vals”of “moeilijk”. Wat d’n boer nie kent . . . .

Kijk eens hier:
http://www.speelman.nl/ensemble/76/
http://home.hetnet.nl/~mjvdmeulen/muziek.htm
(Klein detail: HOLLANDERS die hier spelen en goed ook!!)

Samenvattend:
niet de ambtenaar is de schuldige, maar wij zelf. Geef niets als je het niet mooi vindt en beloon goed als het wel zo is. Overigens snap ik je pleidooi voor een opvoedende tik niet als je bij / voor defensie werkt. Dat kan toch niet ???????!!!!!!!!!

Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer


Bas
Beste Jos,

Ik vrees dat ik me niet helemaal kan vinden in je mening over de muzikale kwaliteit van onze Oost Europese muzikanten vrinden. Persoonlijke vind ik ze waardeloos. Ik weet dat het stemmen van een saxofoon geen eitje is, maar ga dan trommel spelen. Maar dit terzijde.

Het heeft niet zozeer met het vakmanschap van de heren in kwestie of hun achtergrond te maken, maar met het gegeven dat overlast in de vorm van geluid ten alle tijde de meest akelige is. Denk bijvoorbeeld ook aan de jongelingen in de bus die in 2007 massaal de handsfree muziek optie op hun telefoon ontdekten.

En of het dan om een 1/2 of een 15/8 maatsoort gaat, dat maakt niet zoveel uit. Al spelen ze je favoriete stuk Bach of Ramses Shaffy, na de 3e keer om half acht 's ochtends ben je het echt wel zat.

Geluidsoverlast is lastig tegen te gaan en rijkt bovendien erg ver. Er hebben dus veel mensen direct veel last van, en snel optreden van een overheid is dus erg gewenst. Wat dat betreft licht Walthers voorbeeld de traagheid van het huidige systeem goed uit.