Serviceniveau te laag, schakel over met de 4C's

Het serviceniveau van ondernemers in grote steden is bedroevend. Waarom zijn zoveel serviceverleners niet in staat het de klant naar de zin te maken?

Tips:
Denk als een ondernemer. Wees de baas van je eigen show, neem initiatief en verhoog daarmee je marktwaarde. Streef naar een 'wow-effect' bij je klanten en geniet van hun reactie. Lach om mislukkingen en chagrijnige klanten. Zij hebben er meer last van dan jij. Gebruik je creativiteit om te entertainen. Het maakt de dag een stuk leuker en klanten komen ervoor terug. Wees gepassioneerd in wat je doet. Handel met integriteit en zelfrespect.

Overschakelen op klantgerichte oplossingen is geen sinecure. Er zijn vaak ook vergaande veranderingen in organisatiestructuren voor nodig. De 4 C's:

- Coördinatie.
Processen en systemen in organisaties ...


Raymond Loohuis
De 4 C's bieden naar mijn mening een goede basis om als vertrekpunt de marktgerichtheid te bevorderen. Het loont daarom zeker de moeite om het hele verhaal van R.Gulati in HBR (mei'07) te lezen. Overigens hebben daarvoor Ashkenash et al ook aandacht besteed aan het bevorderen van de zogenaamde "Boundaryless Organization".
Helaas zie ik vanuit eigen ervaring dat er binnen organisaties nog niet voldoende vanuit deze scope gedacht wordt terwijl er in veel gevallen wel (grote) interne maar ook externe afstemmingsproblemen zijn. Deze worden groter indien de omgevingsfactoren complexer worden en de concurrentie heviger. Dit laatste is in veel bedrijfstakken reeds het geval. Het zou wat mij betreft daarom een hoge prioriteit mogen hebben indien in de diverse managementopleidingen ondernemingstrategie en organisatieinrichting vanuit dit oogpunt benaderd wordt. In de eerste instantie in het waarom en hoe van organisatiebrede marktorientatie en in de tweede plaats hoe organisaties veranderd kunnen worden tot markt en omgevingsgerichte organisaties. In alle bescheidenheid vermoed ik dat dit hieraan nog niet voldoende aandacht wordt besteed.

R.Loohuis