Scoren met waardecreatie!

Cover stories · Instrumenten

Focus voor waardecreatie

Het is van doorslaggevend belang voor bedrijven om zich met een heldere focus op de markt te richten. Niet alleen extern om zich te onderscheiden en concurrentiekracht te ontwikkelen op een terrein waar men onverslaanbaar in wil worden. Ook intern om een duidelijke boodschap tussen de oren van de medewerkers te krijgen, daarop stevig te gaan sturen en er met zijn allen 'voor te gaan’. In de praktijk komen wij vaak tegen dat een discussie over de kernvaardigheden van een onderneming ontaardt in een politiek en subjectief steekspel en er uiteindelijk geen keuze wordt gemaakt en dus kostbare energie en tijd wordt gestoken in zaken die niet wezenlijk bijdragen aan het succes van de onderneming. In onderstaand artikel gaat de auteur in op een online instrument (z...

Joke van Veen
De waardedisciplines van Tracey en Wiersma ken ik en gebruik ik ook in mijn werk bij klanten. Zeer goed om de focus helder te krijgen; zo'n plotter geeft daarbij extra hulp, prima!
Op dit moment heb ik de plotter niet nodig, mijn vraag is daarom: blijft dit in zijn geheel op de site aanwezig?
Ik hoor graag van u.
Vriendelijke groet,
Joke van Veen, ICT advies & Interim management
Arthur Rutjes
Eindelijk een site waar helder, onverbloemd, begrijpelijk en bruikbaar tools te vinden zijn die meten/beoordelen waar je staat en waar je je mee bezig houdt.

Mijn complimenten!

Arthur Rutjes
Adj.Dir. CMG
ronald planting
het is een duidelijk artikel en als managementtool inzetbaar,
bedankt!
Johan
Dit model werkt goed. Ik ben erg benieuwd naar het quo vadis model en het concurrentie model. Heeft iemand daar de beschikking over?
Martijn Roseboom
Ik ben blij dat er weer een tool is om klantwaarde inzichtelijker te maken. Echter wat ik mis is beleving en emotie. Klantwaarde is een begrip waarvoor geldt: 'beauty lies in the eye of the beholder'.
Om daadwerkelijk klantwaarde inzichtelijk te maken is een klantperspectief onontbeerlijk. De site van BetterBeGood biedt hier een goed alternatief voor.
Beukers R.
Hoe nu verder?
Theo Willems
Eenvoudige test om je eens goed aan het denken te zetten. Zeker als je als bedrijf streeft naar marktleiderschap.

JJA Frumau
door eerst de tool in te vullen kwam ik tot de beide verrassing dat de resultaten in een formaat werden gepresenteer ddie eindelijk inzetbaar zijn in ons management team.
Niels Doeleman
Wederom ben ik erg onder de indruk. Wederom, omdat Paul van de Marck en Daan de Koning me al vaker hebben verrast.

De kracht van de plotter lijkt me met name te zitten in het feit dat je op pragmatische wijze, door het invullen van een korte test wordt getriggerd om na te denken over de daadwerkelijk toegevoegde waarde van de onderneming. Hiervoor doet de vraagstelling je al meteen suggesties.
Grote uitdaging zit hem nog wel in het vertalen van de uitkomsten naar praktische acties. Misschien is het ook erg interessant om de klant de plotter te laten invullen met betrekking tot "jouw" onderneming.

Groeten,

Niels Doeleman.
P.S. ik hoop snel meer te horen van de tool
Beau Hasham
Het Taoisme zegt dat er maar een principe bestaat en dat de rest daar een afgeleide van is. Zo bestaan er verschillende modellen en tools die ontwikkeld zijn met een zelfde doel, echter elk model heeft zijn eigen specifieke goede punten en tekortkomingen. Dit vindt ik een voorbeeld hiervan. De Status Qua Plotter past in het rijtje onderzoeksmodellen zoals gebruikt wordt in 7S, Baldridge, EFQM en Sociotechniek. Alleen afgaande op dit artikel, niet echt innovatief, maar hoort wel in de toolbox.
Hubert Bruins
Het toekennen van punten is een goede reflectie
Herbert Slaats
LS.

het artikel is interressant en dat is de test ook. Helaas liep het met de "spiders" mis; ik kreeg ze niet te zien.
Wellicht kan dit nog gecorrigeerd worden ?
Louis Vermeulen
Leuk model alleen werkte bij mij de spider ook niet, weet iemand hoe ik dit moet oplossen?
Jan Schrijver
ls. 14 april 2010

Goed te gebruiken tool zeker om met de plotters een aanzet te geven tot bezinning.
De waardedisciplines van Tracey en Wiersma zijn goed om te gebruiken. De plotters geven goed de plaats aan waar men staat en helder te krijgen. Dacht ik, probeer het eens binnen onze, facilitair bedrijf defensie, organisatie Zo’n plotter geeft daarbij extra hulp, prima?!
Helaas geeft het eerder aan dat bij een overheid nog steeds als "ambtenaar" wordt gedacht.
Mijn mening blijft nog steeds " kijk eens in je eigen huishoudboekje". Het geheel heeft geleid tot zinloze discussies, heb daarom maar eens terug gegrepen naar de alom bekende "Brabantia geldbox". Verwonderlijk hoe snel een case werd opgelost.
Wat mij nu met behulp van de plotters duidelijk is geworden is het feit dat er niet echt commercieel wordt gedacht. Pleit wel zeker de tool meerdere malen bij verschillende disciplines toe te passen. Het ontbreekt nog te vaak aan pragmatisme. Bedankt

Jan Schrijver
Lyndon Boex
Beste Management site;

De knop Start instrument werkt al enkel dagen niet.
Is de tool tijdelijk uit bedrijf genomen of is deze definitief verwijderd?

Mvg,
Lyndon Boex
Willem Mastenbroek
Beste Lyndon

De knop Start instrument werkt prima. Zonet zelf gecheckt. Probeer desnoods een andere machine.

Succes/Willem Mastenbroek
Leo Hitzert
Lid sinds 2019
Leuk om het model in te vullen voor onze eigen organisatie. Ook voor ons geldt dat we een bepaald beeld hebben wat in de praktijk toch iets anders uitpakt. In het resultaat zie ik overigens alleen tekst en geen spiders (alhoewel daar we over wordt gesproken). Daarnaast klopt de conclusietekst niet met de score tabel.
Sebastiaan
Zeer interessant artikel. Blijft geweldig dat een oud marketingmodel nog zo relevant is voor deze tijd. Ik heb zelf het model in een nieuwe jasje gestoken op: http://internetmarketinggemak.nl/treacy-en-wiersema/ wellicht leuk als aanvulling?

Meer over Kernwaarden