Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
De auteur (anonymus) heeft waarschijnlijk nog nooit een goed businessplan van dichtbij gezien. Als de invloed van “het penthouse” zo groot is, betekent dat een zwakke marketing afdeling. Communicatie hoort te worden aangestuurd vanuit een serie verplichte en zorgvuldig gestructureerde exercities. En niet zomaar: dóórgestoken van “A” van “Ambitie” tot de “Z” van “(Zero) budgetting”. Ennuh, oh ja, voor alle afdelingen dezelfde structuur.
. . . met wie iedereen in overleg kan gaan???
Dat zal toch niet wáár zijn? Kromme tenen !!! Welke dronken aardbei verzint zo iets?
Stel je een symfonie orkest voor: gooi wèg die partituur, laat elke groep instrumenten zijn eigen inbreng hebben. Met veel ruimte voor de individuele belevenis en interpretatie. Wellicht goed voor experimentele muziek (ook nuttig), maar niet om volle zalen te trekken.
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Het probleem is dat een communicatieafdeling zo goed als de organisatie 'm laat zijn. Als je ze inderdaad alleen inschakelt voor een foldertje-hier-en-een-persberichtje-daar dan wordt het nooit wat. De communicatieafdeling kan - wat mij betreft - dan maar beter zelf beslissen zich op te heffen want ze krijgen geen ruimte om hun toegevoegde waarde te tonen. De toegevoegde waarde van het communicatievak is namelijk net zo irrationeel als een business case van een marketingafdeling of een fusie. Welke marketeer of CEO kan vantevoren bedenken hoeveel ie van een product verkoopt of welke efficiencyvoordelen een bepaalde fusie oplevert? Niemand. Toch 'weet' een marketeer dat hij een goed product in handen heeft. En toch 'beredeneert' de CEO dat een fusie gaat werken. Zo is het ook met communicatie. Professionele communicatoren weten wat scoort bij de doelgroep en wat niet. En dat is meer dan USP's alleen. Erken dat emotiemanagement een vak is en laat de 'creatieven' hun werk doen!
Maar dat voordeel geldt alleen als wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:
-voorkomen van versnippering van communicatiekennis, er moet dus synergie georganiseerd worden tussen collega's met wie je kunt sparren
-het vinden van een optimum tussen enerzijds ruimte voor professionele autonomie en anderzijds verantwoording. Dit wordt lastig omdat die verantwoording geschiedt naar iemand van een andere discipline. De kpi's om het functioneren van de communicatiedeskundige te beoordelen zullen dus heel zorgvuldig gesteld en geëvalueerd moeten worden.
Maar wat een organisatie aansprekend en ook aanspreekbaar maakt ligt in de handen van enkele persoonlijkheden die alert, betrokken en zorgzaam kijken en gevoelig zijn voor disfuncties, klachten of foute respons.
Communicatie is begrijpen wat de ander bedoelt en daar is bij vele ondernemingen nogal wat fout mee.
Ze pantseren hun respons in een script en procedures,maar ze registreren niet vaardig waar een medewerker, klant of leverancier zich aan stoort.
Een beter samenspel tussen marketing en pr is overal nuttig.