Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Gesproken taal en/of lichaamstaal. De keuze uit woorden en zinnen. Ander gedrag hanteren dan men gewend is. Rustig blijven als je boos zou willen worden. Blijven lachen bij tegenwerpingen en weerstand. Hoe moet je dat doen? Hoe kun je leren dat te doen en hoe kun je ook nog iedere dag volhouden om dat -anders- te doen? Wie heeft daar de oplossingen voor? Juist ja.
Je hoort nogal eens dat de zienswijze van de auteur van ZIBB vaak wordt verkondigd.
Ik neem u graag mee in een vergelijkbare situatie: die van een school.
Wat volgens mij uit het oog wordt verloren is dat het vak van 'leraar cq. docent' tenminste zo'n vier jaar duurt.
Als ouders verwachtten we van de school waar we onze kinderen naar toe sturen dan ook dat ze gekwalificeerd, of in iedergeval gediplomeerd, personeel voor de klas zetten. Wij (??) als ouders gaan zelfs zo ver dat we in allerlei commissies gaan zitten om de kwaliteit van de school maar te handhaven.
Gek eigenlijk, dat zodra we het dan over trainingen hebben van ons personeel, dat voor honderdduizenden euro's moet binnenslepen, we aannemen dat "'de eerste de beste verkoper het wel tijdens een dagje train de trainer cursus' kan leren..."
Misschien ben ik wat bevooroordeeld. De beste stuurlui staan immers altijd aan de wal.
Als trainer ben je op een heel andere wijze betrokken bij een groep medewerkers. Je pleegt een interventie en maakt mensen bewust van hun vaardigheden en gedrag jegens anderen (vaak klanten). Mensen lopen graag langs bekende paden en hanteren herkenbare patronen in hun werkzaamheden. Als trainer help je mensen naar een effectievere en efficientere manier van denken, plannen en werken. Middels rollenspellen worden bepaalde werksituaties nagebootst en wordt geoefend op effectiviteit. Soms is trainen helemaal niet zo leuk. Het geven van de juise feedback is van groot belang. Als verantwoordelijke manager kun je jezelf behoorlijk in de nesten werken. Feedback kan soms keihard aankomen,,,,,, Hoe ga je dan verder? Als manager ben je (onbewust) toch bezig te oordelen over de kwaliteiten van je mensen tijdens het trainen. Een trainer heeft het talent zorgvuldig mensen te laten experimenteren in een groep met collega's zonder dat zij schade oplopen. De wil om anders en beter te gaan werken is na een training de nieuwe mindset bij de medewerker. De zin bij punt 4: 'spreek daarbij de taal van de verkopers' getuigd overigens van noodzakelijke training bij de manager!
Die taal spreek je hopelijk toch altijd al!!
P. Bennen, trainer/ consultant bij CTR Group training & consultancy