Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Dat met de ingreep van de regeringen in de Benelux (nog) geen vertrouwen is teruggekeerd is niet gek. Zoals bekend komt vetrouwen te voet en gaat te paard. De paarden zijn nog behoorlijk onrustig. Alleen een benadering die gebalanceerd rekening houdt met alle stakeholders - aandeelhouders, klanten en medewerkers (Rijnlands dus) kan het vertrouwen langzaam weer doen opbouwen.
Als Rijnlands is, “het korte termijn risico beperken’, “ iedereen te vriend moeten houden”, of als Angelsaksisch is “In America was het concern dit weekend geheel genationaliseerd”, dan vraag ik me af of de schrijver de term Rijnlands wel juist interpreteert?
Het Rijnlandse systeem is een kapitalistisch systeem er is dus marktwerking. Dat is iets anders dan op korte termijn bonussen in de wacht slepen met het idee “na mij de zondvloed”.
De Amerikaanse overheid heeft nog steeds de intentie om de risicovolle beleggingen over te nemen voor 700 miljard, om zo het grenzeloos gokken ongestraft te laten. De Nederlandse overheid kan dan te veel voor de aandelen betaald hebben, het is zeker geen gokken op de kosten van de belastingbetaler.
http://www.fortis.com/general/history.asp
Je hoeft niet in de cijfers te duiken om te zien HOE en WAARDÓÓR de bank gegroeid is: niet door generieke groei: ze kochten links en rechts wat los en vast zat. Geld maakt geld, dus. Misgegokt? Dan afstoten die handel.
Het leuke is dat dit fenomeen ook nog trots gevisualiseerd is in het logo: even Googelen op afbeeldingen op “Fortis logo” en de vijfde van rechts boven vertelt je het hele verhaal in één plaatje.
Als je het logo “splijt” met een verticale as (hoeveel) en een horizontale as (tijd) dan zie je een scatter van dots die met enige fantasie de acquisities voorstellen. De kleur van de dots zouden branches kunnen voorstellen en de vorm van de dots de produkten. Op deze manier ziet een beetje marketeer een lappendeken van product/marktcombinaties die twee dingen gemeenschappelijk hebben: geld en marktaandeel.
Leuk ?
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
www.changeenhancement.nl