Binnen het gestaag uitdijende vocabulaire rondom reputatiemanagement valt steeds vaker de term 'thought leadership'. Thought leadership is een moeilijk af te bakenen begrip. Het draait wat mij betreft, kort samengevat, om het generen van nieuwe inzichten over issues binnen de invloedssfeer van de organisatie, met als doel om oplossingen rondom deze issues dichterbij te brengen. Dat klinkt nog tamelijk abstract.
Reputatie management en thought leadership
Mignon van Halderen, verbonden aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit, liet onlangs een aantal prachtige voorbeelden van thought leadership zien in een presentatie op het communicatiecongres 2012. Hoe Philips door het doen van onderzoek en het optuigen van multidisciplinaire denktanks rondom het onderwerp 'gezond ...
Een veel voorkomende denkfout op dit moment in Nederland is 'als ik het niet weet, weet niemand het'. Daar is dit artikel een mooi voorbeeld van.
Vb: zie deze video over Reputatie Management.
http://youtu.be/FvuYDRGm7eo
Dus het valt wel mee met dat gebrek aan 'thought leadership', Jeroen. Gewoon even wat beter om je heen kijken en Googlelen!
Mvg
Tony de Bree
Twitter: @dagboekbankier