Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar het inzetten van Facebook Ads, blijkt dat veel minder goed te werken voor het direct werven dan andere kanalen, maar juist wel weer voor bijvoorbeeld het converteren van je doelgroep naar 'fans' van je pagina op Facebook.
Veel mensen gaan aan de slag met social met het idee dat ze er lekker makkelijk, goedkoop de juiste mensen kunnen werven voor actuele vacatures, maar voor de gemiddelde vacaturehouders is dat simpelweg een droom.
Goed, ik kan hier wel een paar uur over doorgaan, maar ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van andere lezers!
Bij de laatste twee bedrijven waar ik "zat" deed ik niets anders en de resultaten waren verbluffend.
Social media dus.
www.nicomoolenaar.nl
recruitment zou niet meer moeten zijn wat het is geweest, maar zover is het nog zeker niet.
Hierbij de link naar mijn visie op de toekomst van recruitment.
http://www.slideshare.net/alhoupart/recruitment-for-the-next-decades-talent-relationship-management
Groeten,
Alexander Crépin
recruitmentcoach.nl
http://www.maxvanliemt.nl
Tijd, geld en kwaliteit zijn daat belangrijk in samen met innovatie en communicatie naar de beide doelgroepen
Social Media zou juist mensen met elkaar in verbinding moeten brengen buiten de illusieproductie om die we 'de organisatie' plegen te noemen. ''Ik zit omhoog met een vacature: weet jij (als mijn volger) misschien een geschikte kandidaat?'' Dat is natuurlijk heel wat anders.
Ik vertrouw mijn volgers en daarmee op hun oordeel en mensenkennis (als pre-selectie-instrument). Die voorselectie zie je dan ook niet terug in het voorbeeld van Energize. Je zult toch 30 mensen moeten selecteren op basis van 140 tekens om er vervolgens twee over te houden. En dan de illusie in stand houden met elkaar dat je de juiste twee hebt geselecteerd. Gevalletje van #bullshitmanagement. Je misbruikt dan je volgers, tenzij ze zelf op zoek zijn naar een baan.
Werving & Selectie wordt door Twitter weer een beetje (en voor een heel klein stukje van de markt) als vroeger: 'Ken jij soms iemand bij jou in de buurt die ......'. Zo is Philips ooit groot geworden in het Eindhovense. Die buurt is door Twitter alleen wat groter geworden als je genoeg mensen hebt die je volgen. @jaappeters
@Nico Moolenaar:
Jouw ervaringen klinken interessant! Zou je eens een of een paar voorbeeld(en) / case(s) willen beschrijven? Ik ben heel benieuwd.
@Alexander Crépin:
Bedankt voor de link naar je visie. Ik sluit mij aan bij de gedachte dat we in de toekomst talenten vooral via onze netwerken kunnen bereiken. Hetzelfde geldt voor de samenwerking tussen mensen. Dit gaat steeds meer in netwerken plaatsvinden, waardoor de organisatiegrenzen vervagen.
@Jaap Peters:
Helemaal eens dat de inzet van social media als gratis reclamemiddel weinig effectief is.
De case van Energize illustreert voor mij wel dat recruitment via Twitter goed kan werken. Het feit dat 1500 unieke bezoekers de website bezocht hebben, geeft aan dat veel geinteresseerden waaronder (latent) werkzoekenden bereikt zijn. Blijkbaar vonden veel mensen de tweet toch interessant genoeg om te 'retweeten' en te delen met hun netwerk. Iedereen past zelf selectie toe op de tweets die hij/zij doorstuurt, dus blijkbaar heeft de tweet in veel gevallen deze 'keuring' doorstaan. Het hoge aantal positieve reacties zit hem waarschijnlijk ook in het uitzetten van de tweets bij de juiste doelgroep.
Uiteraard kan je op basis van een tweet geen goede selectie toepassen, het geeft hooguit een beeld over de motivatie. CV's screenen en gesprekken voeren blijft nodig. Ik deel jouw mening dat mensen bij voorkeur een persoon en geen organisatie volgen. Recruitment via Twitter is dan ook echt krachtig als medewerkers (toekomstige collega's) zelf over de vacatures twitteren. Het gaat bij alle social media vooral om interactie tussen mensen.
De voorselectie via volgers die je noemt kan m.i. heel effectief zijn. In deel twee van ons artikel gaan we dan ook in op referral recruitment (werven via je eigen netwerk en de netwerken van collega's).
Groet,
Joost
Wordt sociale media nu daadwerkelijk gebruikt door recruiters? En hoe gebruiken zij deze sociale media? Maakt men enkel gebruik van eenzijdige communicatie of gebruiken recruiters sociale media ook als tweezijdig communicatiemiddel?
In mijn afstudeeronderzoek bekijk ik het gebruik van sociale media door recruiters bij de werving en selectie van kandidaten. Daarvoor ben ik op zoek naar recruiters die deze vragenlijst voor mij in kunnen vullen en willen helpen om dit vraagstuk te beantwoorden.
Het helpt mij enorm als iedere ambitieuze recruiter deze kleine vragenlijst voor mij in wilt vullen!
De link naar het onderzoek is: https://uvacommscience.qualtrics.com/SE/?SID=SV_9Ze3twXBgrNvFBy
Alvast veel dank!