Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Een HR Manager is van een dergelijk proces wat minder bewust en zal daar evenredig naar handelen. Wil niet zeggen dat die knop niet om kan!
Ik herken het beeld vanuit onze historie, maar kom de laatste tijd steeds meer succesvolle ondernemers tegen bij vakgenoten. Logisch ook: commerciele vaardigheden overlappen voor een groot deel met HR vaardigheden: grondig voorbereiden, inlevingsvermogen, oplossingen vinden die aansluiten bij het probleem en die oplossingen weten te verkopen aan diverse doelgroepen, onderhandelen over arbeidsvoorwaarden...
Nu ik er over nadenk vraag ik me af of een HR-manager die niet commercieel is, eigenlijk wel een goede HR-manager is. Wat overigens niet wegneemt dat je als organisatie er vaak verstandig aan doet om eigen recruiters in dienst te nemen, zij doen werk dat arbeidsintensief is en strakke deadlines heeft, dus het is zinvol om dat in aparte functies onder te brengen. Bovendien kun je als generalistische HR-manager nooit de noodzakelijke specialistische kennis opbouwen van een echte recruiter. Ieder zijn vak.
Maar dit betekent niet dat een HR manager niet over werving & selectie kwaliteiten zou beschikken.
In een blogbijdrage op recruitmentmatters heb ik daar het o.a volgende over geschreven.
Profiel werving
Werving kent m.i. 3 onderdelen waarop een recruitment professional kennis en vaardigheden zal moeten hebben.
1: Branding / Arbeidsmarktcommunicatie
Positioneren van de vacatures/eigen organisatie op de arbeidsmarkt, communiceren van loopbaankansen bij doelgroepen op de arbeidsmarkt, de zogenaamde “employer branding” activiteiten.
2: Identificeren, research
Dit is gericht op het identificeren, het vinden van talenten door gericht in kaart brengen van doelgroepen. E.e.a. leidt idealiter tot een pijplijn met kandidaten.
3: Interesseren
Tenslotte moeten kandidaten persoonlijk geïnteresseerd worden voor een overstap, de vacature en de organisatie moeten “verkocht” worden. Dat verlangt weer andere kwaliteiten.
Profiel selectie
Het accent bij selectie ligt bij het vermogen om geschiktheid voor een functie en aansluiting op de bedrijfscultuur te voorspellen door bevragen c.q. testen van kandidaten en het observeren en interpreteren van hun reacties c.q. antwoorden. Naar mijn idee ziet het profiel van een recruiter met het accent op selecteren van kandidaten er zo uit:
Profiel manager recruitment
Een manager in W&S / Recruitment moet beschikken over een mix van kwaliteiten in marketing / PR, HRM en leiding geven, zowel op strategisch, tactisch als operationeel niveau.
Een ieder kan hierbij competenties aanvullen waarover beschikt moet worden om het Werving & Selectie vak succesvol uit te kunnen oefenen.
Alexander Crepin
www.recruitmenttraining.nl
Laatst een artikel in het (mijn inziens) interessante blad Bizz. Het ging over het aannemen van een goede verkoper en hoe lastig dit is. Het artikel klopte ook en was zeker goed maar het viel me op dat over werving er bijna letterlijk werd geschreven: je zoekt in CV databanken en plaats wat vacatures...en dat was het. MAW de werving was in feite een eitje maar de selectie was het probleem, dit laatste is waar maar goede werving tegen zo min mogelijk kosten en tijd en resultaat is niet eenvoudig!
Nog een ander voorbeeld, een medewerker van mij wacht al 6 weken op een functie profiel om de werving en (voor)selectie te starten en 1,5 week geleden werd er even meegedeeld dat het na de mei vakantie zou worden....en de zeer drukken en enige HR medewerker heeft me toch een moeite moeten doen om de directie te overtuigen dat ze voor deze functie niet even zomaar goede kandidaten kon werven (heeft nogal wat haken en ogen)
HRM wordt mijn inziens in veel gevallen onderschat en welke waarde dit heeft voor een organisatie en buiten het feit dat een HR(M) betrokken is en moet zijn bij recruitment c.q. werving en (voor)selectie is werving en (voor)selectie iets waar hij-zij niet al teveel van zijn-haar kostbare tijd aan moet besteden.
Marco Prins
marco@reccen.nl
<a href="http://www.reccen.nl" >RecCen</a>
<a href="http://www.bestevaerwens.nl" >Bestevaer</a>