De hype van procesverbetering en procesmanagement

Columns

Uit recent onderzoek blijkt dat veel organisaties beter af zijn met de vertrouwde afdelingsstructuur dan met een organisatievorm waarbij het procesmanagement van procesketens centraal staat. De term ‘Procesketens’ is een hot issue binnen organisaties. Hierbij wordt het denken in afdelingsprocessen ingeruild voor het denken in procesketens van meerdere afdelingsprocessen.

Binnen vrijwel iedere organisatie zijn er in de laatste 5 jaar verschillende verbetertrajecten in gang gezet om het denken in procesketens naar een hoger niveau te tillen om zo meer flexibiliteit te krijgen binnen de organisatie. Nu blijkt dat veel van deze goedbedoelde initiatieven niet tot nauwelijks van de grond komen.

Gevolg van deze hype was dat ondernemingen bleven steken in moeizame matrix organisaties, onduidelijke...

procesje
Denk dat ik me wel in dit artikel kan vinden, want elke organisatie heeft gewoon processen (sommigen weten dat niet ;-), maar in hoeverre grip op die processen nodig is kan enorm verschillen.

Een proces is uiteindelijk slechts een middel om een resultaat op te leveren. Een goed proces begint dus met het eind; wat moet het opleveren?

Vervolgens is het de vraag in hoeverre er grip op dat proces nodig is om het te laten doen wat het belooft.

En dat kan inderdaad verschillen per proces. Sommige processen zullen inderdaad geen last hebben als de besturing nog harkerig is. Anderen hebben wel weer een meer 'procesmanagement-achtige' besturing nodig om te kunnen presteren.

Een proces blijft gewoon een proces, maar de vraag is inderdaad wat dat proces nodig heeft om te doen wat het belooft.

Wat mij betreft zou dat de eerste vragen moeten zijn wanneer een organisatie 'iets met processen wil doen' :

- Wat zijn eigenlijk onze zinvolle processen?
- Wat beloven we over het resultaat van deze processen?
- Heeft een proces daadwerkelijk meer grip nodig?
- Welke karakteristieken heeft een proces nodig (wekstroomtype, mensen, informatie, besturing etc)

Is dat een hype? Lijkt me niet; gewoon gezond verstand.

Meer over Klantgerichtheid