- Inleiding
- Praktijkvoorbeelden
- De doelenboom
- Gebruik van een doelenboom: waarmee moet rekening gehouden worden?
- Ten slotte
- Noten
Inleiding
Binnen de overheid staan belangrijke ontwikkelingen op stapel die de besturing en de daarvoor benodigde informatievoorziening binnen overheidsorganisaties raken. Deze ontwikkelingen betreffen op korte termijn de invoering van prestatiemanagement, in de vorm van het Van Beleidsbegroting Tot Beleidsverantwoording (VBTB) -programma (zie kader 1), en de geheel nieuwe impuls die hiervan uitgaat op de benodigde beleidsinformatie.
In het onlangs door de Algemene Rekenkamer gepubliceerde rapport VBTB in begrotingen 2002 (24 januari 2002) constateert deze dat de departementale begrotingen voor 2002 toegankelijker zijn dan vorige begrotingen, en dat deze beg...
Ik heb een rode draad gevonden in het kader van mijn werk : typische kenmerken van lijnmanagenent bij de overheid .
Zo jullie meer informatie hierover beschikken of tips , dan kan je ze steeds mailen
Dank
Veel organisaties, dus ook overheidsorganisaties, hebben hier moeite mee. In Amerika heeft men nu al langere tijd ervaringen hiermee, een aantal literatuurverwijzingen staan hieronder. In NEderland kunt u eens bij De Belastingdienst en Centrale Financieen Instellingen informeren die beide inmiddels ook al weer jaren werken met prestatie-indicatoren.
Literatuur:
United States General Accounting Office (1999), Managing for results, opportunities for continued improvements in agency's performance plans, GAO/GGD/AIMD-99-215, July;
National Academy of Public Administration (1998), Helpful practices in implementing government performance, an overview of helpful practices, National Academy of Public Administration, www.performance.napawash.org/mainfiles/focus.htm, June;
National Partnership for Reinventing Government (1999), Balancing measures: best practices in performance management, www.npr.gov/library/papers/bkgrd/balmeasure.html
Atkinson, A.A., and J.Q. McCrindell (1997), Strategic performance measurement in government, CMA Magazine, April
Halachmi, A. (1999), Performance & quality measurement in the public sector, In: A. Halachmi, Performance & quality measurement in government, issues & experiences, Chateleine Press
Een vergelijkbare techniek die veel in het bedrijfsleven wordt gebruikt is de "Theory of Constraints" van E Goldratt. Hierbij wordt uitgegaan dat de handelingen of inspanningen die verricht worden om een doel te bereiken te vergelijken zijn met een ketting met schakels. De zwakste schakel vertraagt het gehele proces (per definitie). Via deze techniek wordt deze schakel opgespoord en verstrekt. De resultaten zijn zeer snel met relatief weinig inspanning.
Hierin wordt helder een pragmat=ische aanpaak aangeboden voor en bekend probleem.
Veel theorie geeft niet direct grip aan de managers die hier echt mee aan de slag moeten.
Door het gebruik van een doelenboom kan de kwaliteit van het weten en kunnen meten van de doelen en onderliggende activiteiten, oftwel de eerste stap naar prestatiemanagement echt worden bereikt. De volgende stap is dit ook goed te gaan gebruiken en in te bedden in de werkwijze van de afdeling of organisatie. Bijv. Business intelligence tools, gekoppeld aan balanced scorecard achtige informatie portaals (inter- of intranet) kunnen hiervoor goed worden gebruikt.