Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Vooral de concrete voorbeelden maken er aangenaam
leesvoer van.
Gewoon een "must" voor iedereen die van nabij met
presentaties te maken heeft.
Misschien kan daarbij aandacht gaan naar de timing van de presentatie (voor- of namiddag, voor of na de pauze, vierde in de reeks of laatste van de dag), de duur van de presentatie (wellicht is er ook een optimale tijdsduur gekend waarbij je de aandacht van de toekoorders kunnen vasthouden), ....
Ook graag meer toelichting in verband met inleiding die je krijgt door de organisatie van het seminarie waarop je dan een presentatie zou geven. Welke tips hieromtrent kunnen nuttig zijn.
Eigenlijk is deze lectuur een verplicht iets voor iedereen die ooit voor een publiek dient te spreken !
Misschien iets voor de scholen en onderwijsinstellingen : een verplicht vak ? Alleszins heb ikzelf er duidelijke doelstellingen aan overgehouden.
Dank voor de aanmoediging. Ik sluit volledig aan bij uw beider stellingen dat spreken in het openbaar een verplicht onderdeel zou moeten worden van opleidingen. En dan niet 'erbij' gegeven, maar een apart vak, dat onderwezen wordt door specialisten. Aan universiteiten en scholen in de VS en Groot-Brittannië kunnen we wat dat betreft een voorbeeld nemen.
Fred Akkerma
Goede tip: een drieluik. U noemt inderdaad nog wat punten die 'zijn blijven liggen'. Uw laatste vraag begrijp ik niet helemaal (over inleiding...). Wellicht wilt u dat nog niets verduidelijken.
Fred Akkerma
Hoe vaak gaat een presentatie niet mis, doordat de spreker zich niet goed voorbereidde of van te voren had nagegaan of hij/zij de techniek beheerste en alles in orde was.
Een "foute" presentatie maakt meer kapot dan je lief is...
Mzvg
Ria JANVIER
Op Engelse en Amerikaanse universiteiten, maar ook op steeds meer Nederlandse universiteiten worden awards uitgereikt aan docenten/hoogeraren die de beste colleges geven. Voor zover mijn persoonlijke waarneming strekt, gaat het vrijwel altijd om mensen die in staat zijn de studenten te enthousiasmeren voor en te betrekken bij de stof die ze onderwijzen.
Uit mijn eigen studententijd herinner ik mij dat mijn docent 'financiële informatiesystemen' steevast een dergelijke award in ontvangst mocht nemen. Ik kan u verzekeren dat dat vak niet het meest enerverende is uit het bedrijfseconomie-curriculum. Deze man was in staat om met humor, tomeloze enthousiasme en kritische vragen de studenten te boeien. Vaak verliet je het college met meer vragen dan antwoorden, maar toch zo'n award.
Met andere woorden: ik vraag mij af of college geven zoveel anders is dan een presentatie. Ik denk het niet. Uw colleges zijn, vermoed ik, niet bedoeld om pure informatie over te dragen. Daarvoor dienen boeken en artikelen. Ik kan mij voorstellen dat uw colleges bedoeld zijn om te verduidelijken, te illustreren, te benadrukken, te overtuigen en te enthousiameren. De tien stappen kunnen daarbij behulpzaam zijn. Punt 9 (over discussies over individuele belangen) is wel heel aardig: ik heb wel eens een discussie tussen een hoogleraar en een volle zaal studenten meegemaakt over de redelijkheid van bepaalde tentamenvragen. Het werd een Poolse landdag. Die hoogleraar had achteraf grote spijt dat hij er over begonnen was.
Ik heb uit dit artikel toch weer wat handvatten en ideeën opgepikt. Waarvoor mijn dank.
Zo is het maar net. Presentatietechniek en -stijl aanleren is net als autorijden: een enkeling heeft er aangeboren gevoel voor, de meesten moeten het aanleren. Voorbereiden, oefenen en doen zijn de beste leerschool. Af en toe brokken maken is onvermijdelijk. Succes.
Fred Akkerma
Alhoewel het vrij bekende materie (zou moeten zijn) is heeft het toch iets verfrissends. Ik zal beslist de volgende presentatie wat beter doen.
Om in te gaan op uw vraag om verduidelijking: met de inleiding bedoel ik de voorstelling die de voorzitter of organisator van de studiedag, seminarie etc geeft om u in te leiden of te situeren in het aanbod van die dag. Wellicht zijn er daarbij ook wel een aantal aandachtspunten of tips om die inkleding boeiend te houden.
Ik herken de noodzaak van voorbereiden, je bereidt niet snel te goed en teveel voor. Echter oefenen voor een spiegel en familieleden zie ik niet zitten. Voor de groep (en kort daarvoor) voel ik de adrenaline wel door mijn lichaam gaan, maar voor de spiegel en bij familieleden vind ik mezelf een toneelspeler (en dus niet authentiek). Ik mis dan de interactie (een spiegel emotioneren is toch iets anders dan een groep emotioneren). Een presentatie is voor mij geen kunstje dat ik voor de zoveelste keer afdraai maar een goed voorbereid verhaal (incl. de openings grap) dat tot stand komt in de interactie met de doelgroep.
Een inleiding verzorgen voor een seminar of training wijkt niet wezenlijk af van een andere presentatie of lezing. Bepaald uw doelstelling, doelgroep en beoogd effect. Waarschijnlijk wilt u ze 'lekker' maken voor wat komen gaat, interesse opwekken. Toon uw eigen enthousiasme over het programma, vraag wat het publiek verwacht van de dag geef hoog op van de sprekers die gaan komen. Vertel bijvoorbeeld een anecdote over de spreker of het onderwerp waarover het gaat. Nogmaals: emotioneer. Zeker van een (dag)voorzitter wordt geen informatie-overdracht verwacht. U vertegenwoordigt in feite uw toehoorders. Verwoord wat zij willen, denken en verwachten.
De terughoudendheid die u heeft bij het oefenen voor de spiegel, collega's of familieleden heeft dikwijls te maken met gêne. Eigenlijk is dat raar, want afgaan voor bekenden of de spiegel is veel minder gênant dan voor het 'echte' publiek. Acteurs, cabaretiers, zangers, zangeressen maar ook beroepssprekers oefenen eindeloos voordat ze daadwerkelijk het podium opgaan. Een kwestie van gêne overwinnen, dunkt me. Als het u in de moeilijkste situatie lukt (zonder de adrenaline), lukt het u overal.
Fred Akkerma
* een goede voorbereiding
* humor
*emotioneren
* one liners
* een goede indruk maken
Ik ben het met je eens dat sheets best functioneel kunnen zijn, als het maar met mate gebeurt en alleen dan wanneer ze het verhaal van de presentator versterken. Dus: geen bullets, maar wel plaatjes, teksten die even bestudeerd moeten worden (wetteksten), grafieken e.d. Voor de rest: uit dat ding! Als u er een one-liner 'doorheen wilt drukken', gebruik dan liever de white-board of flipover. Dan 'schrijft' uw publiek met u mee.
Fred Akkerma
Laat spreken in het openbaar weer spreken worden in plaats van aanwijzen en achterom kijkend mompelen ...
Als exportconsulent krijg ik heel wat presentaties voorgeschoteld en dien er ook een aantal zelf te geven.
Uw bijdrage is heel concreet en praktisch en bevat een aantal uitstekende tips waarvoor mijn dank.
Uw opmerking over het beperken van het gebruik van Sheets is dan ook heel terecht.
Uw bijdrage werkt bovendien erg motiverend om het de volgende keer nu eens anders en wellicht beter te doen.
die ik hierin heb gevonden, om mijn presentatie voor de groep wat evenwichtiger te laten zijn,
gr Thea
Bij voorbaat dank.
Marius Engelsman
Je vindt deel 1 <a href="http://www.managementsite.net/content/articles/302/302.asp"><b>hier</b></a>
Fred
Tip:
stel enkele mensen uit het publiek vragen (waarop je het antwoord al weet) en gebruik de antwoorden ervan om je gelijk aan te tonen. Let er echter op dat je de vragen alleen stelt als je tussen je publiek staat en niet ervoor! Als je namelijk voor je publiek staat kun je je vraag nooit richten aan één individu en antwoord er geheid iemand die je presentatie wilt saboteren.
Bedankt voor je reactie. Ik ken het boek niet, maar zou het graag eens lezen. Is het een recent werk? In het boekenaanbod van deze site kon ik het niet terugvinden.
Fred Akkerma
ik ben samantha en zit in de 1e klas van het thavo-vwo. het gaat wel goed op school, alleen met biology niet zo goed, we krijgen alles in het engels en het zijn ook van die moeilijke onderwerpen, ja dan gaat het een beetje slecht.
weet u een site waaar alles over reproduction gaat??????????
greoten samantha
Zelf heb ik ook altijd de opvatting gehad dat presentaties niet saai, maar boeiend moeten zijn. Meestal gebruik ik daarbij humor (ter plekke bedacht), en inderdaad, jaren erna weet men mij nog steeds aan te wijzen als degene die zulke humoristische presentaties hield. Dit heeft wel het gevaar dat humor de boventoon heeft, en dat het werkelijke verhaal als het ware ondersneeuwt. Dus dit probeer ik nu in te perken.
Ik denk dat bullits op sheets wel degelijk nu kunnen hebben bij college's, voor een tentamen lees ik de bullit's meestal nog even vluchtig door, waardoor ik weer herinnert wordt aan de voorbeelden die de leraar geeft. Bij een groot gedeelte van de presentatie's die gegeven worden, zijn bullit's denk ik inderdaad niet nodig, ik had eigenlijk nog nooit hierbij nagedacht. Bedankt voor de tip! Dit maakt de sfeer informeler en het zorgt er denk ik ook voor dat de presentaties niet "opgedreunt" worden. Het gevaar bestaat dan wel dat je bepaalde zaken vergeet die je wilde vertellen, maar een goede voorbereiding lost dit probleem waarschijnlijk voor een groot gedeelte op.
Wat betreft college's prefereer ik een korte samenvatting van de boeken waarbij op humoristische wijze voorbeelden worden gegeven. Door deze voorbeelden onthou ik dan het verhaal wat erachter zit. Helaas vertellen veel leraren de inhoud van het boek letterlijk in hun presentatie. Eigenlijk zouden leraren presentatie-experts moeten zijn!
Hans Schrader
Een zucht van opluchting zal door presentatorland gaan!
Eindelijk, we mogen onszelf zijn!
Dan komt de volgende drempel:"Ben ik wel interessant genoeg?"
In de presentatietrainingen die ik mag geven kom ik vrijwel zonder uitzondering gebrek aan zelfvertrouwen tegen. Specialisten op hun gebied slaan dicht als ze gewoon over hun vakgebied mogen praten. Iets wat enorm helpt is het veranderen van 'het kleine stemmetje'. Klinkt misschien raar, werkt voortreffelijk!
www.spraakmaker.nl
Bedankt voor je reactie. Spreekangst en gebrek aan zelfvertrouwen kunnen de tips inderdaad gemakkelijk teniet doen. Heel terecht dat je dat punt aansnijdt. Kun je wat meer vertellen over het veranderen van 'het kleine stemmetje', waarover je spreekt?
Fred
groet Dave Clifford
Huub
goede tips.
waarheid als een koe.
leuke voorbeelden.
bruikbaar.
als iedereen dit toepast kunnen we ook nog eens lachen.
gericht op de presentatie en het lokken via de menselijke stem tot delen en respect van gevoelens en het denken.
cin
Basis van presenteren blijft: Je staat er én je wilt gezien worden. Op basis van klassieke retorica: logos, pathos en ethos. (Logos: overtuigen op basis van redelijkheid en zuivere argumenten, pathos: raken van de gevoelige snaar, ethos: gebruik je om geloofd te worden/vertrouwen te hebben).
Alleen struikel ik over punt 7, geen bullets. Mensen ontvangen boodschappen verschillend. Sommige van ons voelen de wereld ‘kinestetisch’, anderen horen de wereld ‘auditief’, weer anderen zien de wereld ‘visueel’ en tenslotte nog degenen die de wereld (willen) begrijpen ‘auditief digitaal’.
Hoe bereik je allen? Door toch de verschillende (hulp)middelen optimaal te benutten. Dus wel met een powerpoint-presentatie mét tekstuele bullets.
Een presentator kan bijvoorbeeld irritaties oproepen, terwijl het onderwerp wel aanspreekt. Je presenteert jezelf én je boodschap, maar of het wordt afgenomen bepaalt de ander.
Bij veel presentaties die ik gehoord heb, heb ik regelmatig op een ander tijdstip de sheets er weer eens bijgezocht, om het een en ander nog eens na te lezen. Die tekstuele bullets hielpen daar dan perfect bij. Als houvast en ondersteuning.
Let wel: Bullets dienen kort én krachtig te zijn. Hier slaan veel presentatoren de plank mis…
vriendelijke groet,
Esmeralda.
Tip: begin nooit een speech of presentatie zonder titel. Dat geeft houvast voor de luisteraar; laat die titel door het verhaal lopen en kom er aan het eind op terug. Succes verzekerd.
1. Korte wat: begin met kort toelichten wat je gaat bespreken
2. Waarom: leg uit waarom je het gaat bespreken en waarom het publiek het interessant vindt. Check desnoods (interactie) met het publiek of ze dezelfde verwachting hebben.
3. Wat: Ga verder in op het onderwerp. Wat is het allemaal.
4. Hoe: Leg uit hoe iets werkt of toepasbaar is. Geef voorbeelden en vraag desnoods voorbeelden. Hier veel vragen toelaten van het publiek.
5. 'What-if' Sluit af met wat schetsen van:
- wat gebeurt er als het niet gebeurt/toegepast wordt
- wat gebeurt er niet als het niet gebeurt/toegepast wordt
- wat gebeurt er wanneer het wel gebeurt/toegepast wordt
- wat gebeurt er niet wanneer het wel gebeurt/toegepast wordt
liefs in eigen bewoording.
Ga maar na in boeken en artikelen die als goed leesbaar overkomen, deze structuur is terug te vinden.
Josanne Heeroma
Goed stukje trouwens van Akkerma. De waarde van een goede presentatie wordt zwaar onderschat.
1) Wees vooral jezelf. Presenteer vanuit je hart en niet vanuit de ratio.
2) Doe eens gek. Durf af te wijken.
3) Hou vooral contact met je ontvanger/publiek
Over punt 3) kan ik zelf nog tips gebruiken. Wat ik zelf lastig vind is: hoe hou ik oogcontact met de ontvangers en raak ik toch niet teveel afgeleid? Ik ga vaak zo in mijn verhaal op dat ik niemand echt aankijk en niet volg of iedereen er nog bij is.
Ik ben benieuwd naar jullie tips!
Vriendelijke groet,
Bart de Krom
bartdekrom@hotmail.com
1. Visualiseer je boodschap.
Bijvoorbeeld: we staan hier (links van het publiek) en daar willen we heen (loop naar rechts)
2. De kwaliteit van de presentatie wordt niet afgemeten aan de tijdsduur ervan.
Sterker nog: de inhoud van een korte en boeiende presentatie blijft langer bij dan die van een
lange. Hoe boeiend die ook moge zijn geweest.
Groet,
Bert Reinders