De positieve manager

Columns

Appreciative inquiry: besteed meer aandacht aan wat werkt.  Vier stappen.

De manager is een rentmeester van het sociale kapitaal dat de mensen in de organisatie vertegenwoordigen. Sociaal kapitaal omvat de bereidheid van medewerkers zich in te zetten voor het belang van het geheel, intrinsieke motivatie, onderling vertrouwen, betrokkenheid bij de organisatie en loyaliteit. Voor een manager is een belangrijke vraag hoe dit sociale kapitaal duurzaam te beheren en te vergroten. Nieuwe benaderingen die een antwoord zijn op deze vraag zijn in opkomst vooral vanuit de positieve psychologie. In een reeks van columns zal ik enkele van deze benaderingen, sommige bekender dan andere - kort bespreken.

Ik begin met appreciative inquiry: er is meer aandacht nodig voor wat werkt!

Alles wat aandacht krij...

Carolyn A W van Ravenhorst
Goed stuk. Managers en Medewerkers hebben waardering en positieve motivatie nodig om veranderingen aan te kunnen.
Een positieve en constructieve sfeer creëren wordt een van de belangrijkste kenmerken van een succesvolle en resultaatgerichte reorganisatie manager!
Geen angst creëren, maar vertrouwen en gerichte focus op sterkte i.p.v. op zwakte van ieder individueel.
En focus op de vitale kracht die er is in elke organisatie, maar (nog) niet benut wordt. Dit is bovendien effectief, efficiënt en zeer kostenbesparend.

Advies en tijdelijk management hoeft niet duur te zijn, als dit maar effectief in goed overleg met bestaande leiding wordt aangestuurd, zichtbaar of niet zichtbaar d.m.v. coaching, advies en sparringpartner bestaande directie/leiding.

Bel of mail gerust en vrijblijvend voor een afspraak 06 24 772051.

Rick
Beste Godfried,
Leuk verhaal.
Ik hanteer al enkele jaren (intuitief) een eigen aanpak die eigenlijk best veel lijkt op bovenstaande. Het doet mij dan ook goed te zien dat mijn (jbf) aanpak aansluit bij een aanpak waar "echt" goed over nagedacht is. En dat die aanpak aan volgers heeft....
Kortom, erg leuk om te lezen.

Meer over Management modellen