De populaire dooddoener die verandering in bedrijven lam legt

Columns

Toen ik nog als psycholoog werkzaam was, ging ik altijd de barricaden op als mijn cliënten of hun omgeving de afschuwelijke dooddoener ‘dit is nu eenmaal de aard van het beestje’ in de mond namen. Want wat heb je daar dan nog op te zeggen? Wat valt er nog te veranderen, waar valt nog aan te werken als alles uiteindelijk toch stukloopt op de aard van het beest? Mensen die dergelijke frases in de mond namen hadden allemaal één ding gemeen: ze wilden eigenlijk helemaal niet veranderen. Ze wilden heel graag dat anderen gingen veranderen. Maar zij, zij waren nu eenmaal aan de aard van hun beestje overgeleverd. En daar is geen kruid tegen gewassen.

'De aard van het beestje' viert hoogtij bij managers

Nu ik sinds de oprichting van Iminco voor bedrijven werk, kom ik de dooddoener bij het managemen...

GN
Niets nieuws... De grootste weerstand aangaande organisatie/medewerkers ontwikkeling zit bij het hoger middenkader. Hun belang is handhaving status quo (FFA - Kurt Lewin, De aap in ons- F deWaal, ..) . Bij grote organisaties (banken, verzekeraars, .. ) vallen niet voor niets nu de klappen.
Inge Mink
Beste GN, in mijn werk merk ik inderdaad dat hoe groter en hoe hiërarchischer het bedrijf is, hoe minder ik kan bereiken in coach-trajecten. Precies omdat er te weinig ruimte is voor zelfreflectie bij het hoger management. In de kleinere bedrijven heeft het echter veel effect als management het nut ziet van een geïntegreerde aanpak rondom functioneringsproblemen. 'De aard van het beestje' is dan echter wel een hardnekkig credo die ik vaak tegenkom. Ik leg dan altijd uit dat een compleet gezonde kip een groot functioneringsprobleem heeft als hij in het water wordt gegooid. Met andere woorden: als je bij coaching het individu én de omgeving in beweging weet te krijgen, dan krijg je een exponentieel resultaat, waar alle partijen van profiteren.
Bernard Pieters
Dag Inge,
je spreekt over een geïntegreerde aanpak : het coachen van het individu én de omgeving in beweging krijgen. Ken je deze: ROI? je zal waarschijnlijk aan "Return On Investment" denken. Je kan het ook als volgt vertalen: Resultaat = Omgeving x Individu.
Inge Mink
Beste Bernard, klopt als een bus :-) En eigenlijk is het heel logisch, maar de praktijk wijst uit dat dat over het algemeen nog niet zo wordt gezien. Bedankt voor jouw reactie!
Jurgen Egges
Herny Mintzberg heeft er al uitgebreid over geschreven en ook uitgebreid onderzoek naar gedaan: de veranderkracht (of veranderzwakte) van het middenmanagement. Sterker nog: om maar niet te hoeven toe kijken wilde hij zich uiteindelijk zich verbinden aan een externe organisatie die reflectie en leren van elkaar als middel inzet: CoachingOurselves. Omdat gedragsverandering valt en staat met de reflectie op eigen functioneren en op de eigen ervaringen. Als je dat met elkaar deelt, zo zegt Mintzberg, en er regelmatig op terugkomt, dan kan er begonnen worden met leren (en tegelijkertijd veranderen).

Overigens hebben wij (mijn uitermate gedreven en scherpzinnige collega Mireille Jansma en ik) de reflectie-methodiek van CoachingOurselves en Mintzberg binnen ING geïntroduceerd. Maar omdat er geen duizenden euro's aan hoeft te worden besteedt (de methodiek is relatief goedkoop) en de gemiddelde manager liever zijn heil zoekt bij het peperdure INSEAD dan bij de ervaring en expertise van eigen collega's, kwam het uiteindelijk na een mooie start niet goed van de grond. Als HR het niet adopteert, dan is het niet in te zetten.

Meer over Gedragsverandering