Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Echter waar ik afwijk is het feit dat ik in het artikel nergens helder lees dat de HRM afdeling meer zelf initiatief zou moeten nemen om die verwachtingen helder te krijgen. Een HRM afdeling die slechts concludeert dat verwachtingen (tussen lijn en staf) niet matchen scoort m.i nog niet een voldoende. HRM afdelingen dienen vanuit hun dienenende plicht zelf initiatief te ontplooien om met de lijn in discussie te gaan over verwachtingen, pas dan mag je concluderen of deze verwachtingen al dan niet reel zijn. Niet eerder.
Ik vind het jammer dat in het artikel de reactiviteit van de HRM afdeling ten toon gespreid wordt. wellicht niet zo bedoeld en wellicht door mij te scherp geconcludeerd. Toch verdient elke HRM afdeling een goede discussie met de lijn over terecht en onterecht verwachtingen. Het initiatief ligt echter wel bij de HRM afdeling, actief de boer op en je niet laten verleiden tot slechts de conclusie dat een deel van verwachtingen niet reeel zijn.
. discussie over naam vind ik minder van belang, P+O/HRM heeft èn reguliere taken èn beleidsadviserende rol.
. De "O" van P+O vind ik wel van belang: het is een hele kunst om als P+O organisatie ontwikkeling als aandachtsgebied vast te houden op alle niveau's, operationeel/tactisch/strategisch. Ziet vaak dat strategisch niveau door Directie naar zich toe getrokken wordt, c.q. dat tijdelijke externe "ingevlogen" worden om soms op andere dan inhoudelijke argumenten.
. P+O moet vandaag de dag èn de mens èn de bijbehorende kosten tot werkterrein rekenen; met name op terrein van arbo/verzuim/reïntegratie is vandaag de dag veel geld te besparen.
. en ten slotte: natuurlijk moet je als service unit met de busines units in gesprek ! In ieder geval jaarlijks als het nieuwe jaarplan opgesteld wordt, liefst uitgewerkt vanuit de strategische doelstelling. Maar ook tijdens het jaar, er doen zich immers genoeg niet-te-plannen zaken voor die wel om een aanpak vragen. Bespreken/afstemmen van verwachtingen is in essentie heel normaal binnen een klant-leverancier verhouding, in dit geval een interne leverancier. Als dit goed loopt kom je al snel ( ik schat dat op een periode van 1 tot 2 jaar ) dat een prima samenwerkingsrelatie en inderdaad..... P+O/HRM moet naar de klant toe, doe je het goed dan komt je klant ook naar jou toe.