P&O wordt steeds beter meetbaar en zakelijker

Hoewel de kwaliteit van een afdeling p&o moeilijk meetbaar is, komen er steeds meer kwantificerende instrumenten beschikbaar. Traditionele meetinstrumenten zijn de ken- en stuurgetallen, benchmarks en tevredenheidsonderzoeken. Sommige onderdelen zijn eenvoudig meetbaar zoals werving en selectie, door- en uitstroom, arbeidsvoorwaarden, ziekteverzuim, beloning, ontwikkelings- en opleidingsinspanningen. Wat een opleiding daarentegen daadwerkelijk oplevert is weer veel moeilijker meetbaar. Eveneens moeilijk te kwantificeren zijn de strategische factoren: wat is de meerwaarde van een bepaald advies?

Steeds meer p&o-organisaties werken met prestatiecontracten waarin afspraken in sla`s zijn vastgelegd. Deze overeenkomsten bevatten concrete afspraken over te leveren diensten, tijdsbestek,...

Léon Algra
Kwaliteit van Hr-afdelingen meten vindt inderdaad steeds meer plaats. Wat echter in gebreke blijft, is zorg en aandacht besteden aan 'cultuur', 'structuur' en 'machtsverhoudingen' van een organisatie.

Dit sluit aan bij datgene wat managers en hr-professionals aangeven. Onduidelijk is wat als beleidsuitgangspunten genomen wordt en hoe dat vervolgens gepraktiseerd moet gaan worden.

Vanuit Raet bv zien we dat bijvoorbeeld ook wanneer er van hr-systemen wonderen verwacht worden. Wonderen zijn niet mogelijk, maar vanuit HR Business Consultancy zorgen we ervoor dat duidelijk wordt waar een organisatie op het gebied van HRM staat, waar men naar toe wil en hoe men dit wil bereiken. We besteden dan ook intensief aandacht aan de strategische component versus uitvoering.

Hiervoor hebben we: de HR-Scan, de HR-Profiler, de HR-Scorecard en de Value Indicator tot onze beschikking die organisaties werkelijk brengen tot datgene wat zij in de praktijk nastreven en ook daadwerkelijk willen bereiken!