Bijna alles wat er gebeurt kun je zien als een verandertraject. En bij verandertrajecten horen vergaderingen. Vergaderingen over de voortgang van het verandertraject, over knelpunten, over het eindresultaat, over het creëren van draagvlak, over de volgende stap, over risico's, over financiën, enz. Iedereen die bij het verandertraject betrokken is, doet mee aan die vergaderingen. Maar hoe staat het met de effectiviteit van die vergaderingen?
Waarom zijn vergaderingen vaak zo saai?
Als je vaak met dezelfde club om tafel zit, ontstaan er vanzelf vergaderpatronen. Er is niks mis met patronen, zolang ze in je voordeel uitpakken. Maar niet alle patronen doen dat. Juist in vergaderingen werken patronen vaak tegen je. De opening, de mededelingen, de notulen, de actielijst, weer die collega die lan...
Hartelijke groet,
Veron
Ik ben juist op zoek naar concrete tips/werkvormen voor het eens anders aanpakken van een meeting.
Ik ga jullie site eens doorspitten.